Bar op OCMW-gronden in Nazareth

Op 9 januari 2018, over deze onderwerpen: Beleid & financiën

In Nazareth wordt er op gronden en in panden van het OCMW-Gent een bar uitgebaat.
Het café dat al een aantal jaren bestaat, bezet gronden van het Gentse OCMW en weigert zélf de deuren te sluiten.
De oppositie in Gent heeft over deze zaak al verschillende vragen gesteld, echter het bestuur weigert dieper in te gaan op de materie.
“Ik heb een groot aantal schriftelijke vragen gesteld om de situatie in Nazareth te verduidelijken. Op de meeste vragen kwam echter een zeer onduidelijk antwoord. Het kan toch niet zo zijn dat het OCMW een bar financieel ondersteunt?”

Aldus N-VA raadslid Annick Michem.

In 2015 is er getracht om met het café rond de tafel te gaan zitten om een minnelijke schikking te treffen en zo een juridische procedure te voorkomen. Dit na een toevloed aan klachten van omwonenden die genoeg hadden van de overlast van dit illegale café.
De bar is echter nog steeds geopend en het OCMW-Gent lijkt niet in staat te zijn om deze praktijken te beëindigen. De VZW die de gronden bezet betaalt slechts een luttele €12,50 per jaar “huur” aan het OCMW waardoor het OCMW-Gent in feite deze bar mee financiert.  Wie verantwoordelijk is voor deze gang van zaken is nog onduidelijk.