Elke week worden er twee panden gekraakt

Op 10 maart 2015, over deze onderwerpen: Sociale zaken, Veiligheid, Wonen (+ ruimtelijke ordening)

Gent heeft zijn greep op het krakersmilieu de jongste jaren stevig verstrengd. Maar er wordt nog steeds heel wat gekraakt in de stad: gemiddeld meer dan twee panden per week. Door politieke krakers, maar vaak ook door mensen in armoede.

Sluit uw pand af met stalen platen. Zorg voor hekken met kleine mazen. Haal de zekeringen uit de elektriciteitskast. Vervang de ramen door platen. Iedereen die van plan is een huis te verbouwen in Gent, krijgt die tips mee. Een van de maatregelen om het kraken binnen de perken te houden.

Maar echt effectief blijkt die aanpak niet. Eind 2014 waren in de stad 128 panden gekraakt, blijkt uit cijfers van de Gentse politie die Isabelle De Clercq (N-VA) opvroeg. ‘Dertig procent meer panden dan eind 2013. Het bewijs dat de zachte aanpak van het stadsbestuur niet werkt’, zegt De Clercq.

Vooral in het centrum valt de stijging op. In de hele stad zouden meer dan zeshonderd mensen kraken. Tegelijkertijd staan 141 panden in de stad in het officiële leegstandsregister.

Grijze zone

’Kraken blijft in een juridische grijze zone zitten’, klinkt het op het kabinet van burgemeester Daniël Termont (SP.A). ‘Het is niet strafbaar. We proberen via gerichte preventie bij eigenaars zo veel mogelijk kraken te voorkomen.’ Ondanks de toename van het aantal kraakpanden stijgen de klachten niet, klinkt het nog. Een mogelijke verklaring is dat Gent sinds kort strenger optreedt. ‘Men is veel repressiever en minder tolerant geworden’, zegt Dominique Willaert, die via de sociaal-artistieke vereniging Victoria Deluxe vaak in contact komt met krakers. ‘Als een leegstaande sociale woning wordt gekraakt, stapt men meteen naar het vredegerecht. Uit schrik om electoraal afgestraft te worden door de gewone Gentenaar die al jaren op een wachtlijst staat.’

En het ziet er sterk naar uit dat die aanpak nog strenger zal worden. Het federale regeer­akkoord kondigt aan dat de ‘regels rond kraakpanden worden herzien om de uitdrijving te versnellen’.

’Een goede zaak’, zegt schepen Mathias De Clercq (Open VLD); die in 2013 een soortgelijk wetsvoorstel indiende. ‘Er zijn ons verhalen bekend van oudere mensen die na een verblijf in het ziekenhuis vaststellen dat hun huis gekraakt is. Ze kunnen alleen naar het gerecht stappen. De politie kan nu enkel bij heterdaad optreden, wat zeer moeilijk is.’

De groep krakers in Gent is erg divers. Er zijn politieke krakers die leegstand aanklagen, en krakers die groepen migranten steunen. ‘En dan is er nog een groephavelozen die wanhopig op zoek zijn naar een woonplek’, zegt Willaert.

’Kraken is soms ook een positief verhaal. Er zijn eigenaars die afspraken maken met krakers via een zogenaamdebezetting ter bede. De bewoner betaalt een stukje huur en onderhoudt het gebouw, de eigenaar vermijdt zo een leegstandstaks.’

Bert Staes - Het Nieuwsblad/Aan Gent gebonden - 10 Mar. 2015