Gent werkt aan proefproject met geboorte-aangiftes in materniteit

Op 24 februari 2015, over deze onderwerpen: Jeugd (+ onderwijs), Sociale zaken

De stad Gent hoopt binnenkort met een proefproject te starten om via haar mobiel dienstencentrum geboortes aan te geven aan de materniteit van een ziekenhuis. Dat antwoordde de Gentse schepen van Burgerzaken Sofie Bracke (Open VLD) op een vraag van N-VA-gemeenteraadslid Karlijn Deene.

"Enkele maanden geleden schreven we de vier Gentse materniteiten aan met de vraag of zij wilden meewerken aan een proefproject rond het aangeven van geboortes in het Mobi", verduidelijkte Bracke. "Uiteindelijk kregen we van alle vier de ziekenhuizen een positief antwoord."

Uit een overleg met de betrokken ambtenaren van de dienst Burgerzaken en Onthaal bleek echter dat het werken met "e-birth" een essentiële voorwaarde is. En van de vier Gentse ziekenhuizen stuurt enkel de materniteit van het AZ Sint-Lucas het geboorteattest automatisch naar de stad.

Onduidelijkheid over de duurtijd van de werken aan de parking maakt het nog niet mogelijk om een timing op de start van het proefproject te plakken. "We hopen echter alsnog op korte termijn te kunnen starten met ons proefproject, desnoods aan een andere materniteit", zegt Bracke, die wel toegeeft dat de ziekenhuizen daarvoor een ICT-aanpassing moeten doen.

In Antwerpen wordt een gelijkaardig initiatief bestudeerd.

Belga 23 februari 2015