Minister Weyts (N-VA) investeert extra in Vlaamse wegen: Gent plukt mee de vruchten

Op 22 december 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

De Vlaamse Regering investeert fors extra in onze wegen en daar plukt ook Gent de vruchten van. De planning van het Agentschap Wegen en Verkeer bevat goed nieuws voor de mobiliteit in onze stad. “Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts verhoogt het globale investeringsbudget met 1/3de en dat gaan we ook in Gent voelen”, zegt Peter Dedecker, voorzitter van N-VA Gent. “De N-VA is al lang vragende partij voor deze investeringen in vlotter en veiliger verkeer.”

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts gebruikt de opbrengsten van de slimme kilometerheffing voor vrachtwagens om het investeringsbudget voor onze wegen met 1/3De te verhogen: van 350 naar 450 miljoen euro per jaar. De gevoelige verhoging betekent dat er meer kan worden gewerkt aan de weg.

“Investeringen in infrastructuur zijn cruciaal voor onze stad”, zegt Siegfried Bracke, N-VA-fractieleider in de gemeenteraad. “Investeringen versterken de verkeersveiligheid en maken het verkeer vlotter, wat goed is voor de economische ontwikkeling. N-VA Gent verdedigt al altijd het belang van veiliger fietsinfrastructuur zoals de fietsonderdoorgang aan de Sint-Lievenspoort, van ingrepen die de doorstroming verbeteren zoals de Verapazbrug op de kleine ring R40, en van maatregelen die de leefbaarheid verhogen zoals de sanering van het E17-viaduct in Gentbrugge. We hebben die dossiers ook aangekaart bij minister Weyts.”

De planning van het Agentschap Wegen en Verkeer, een dienst van minister Weyts, is één lange lijst van belangrijke investeringen in de toekomst van Vlaanderen. De belangrijkste investeringen voor Gent - samen al goed voor ruim 44 miljoen euro - de komende 3 jaren zijn:

In 2017:
- Aanpassen weefstrook E40 ter hoogte van Sint-Denijs-Westrem (6 mio euro)
- Sanering/grondige onderhoudsbeurt bruggen over E40 en R4 (1,5 mio euro)
- Fietsonderdoorgang Sint-Lievenspoort: fietsonderdoorgang (0,9 mio euro)
- Studie aanleg fietspaden en gescheiden riolering in Baarle/N466 (50.000 euro)

In 2018:
- Saneren viaduct E17 Zwijnaarde (6 mio euro)
- Fietspadenproject Antwerpsesteenweg/N70 (2 mio euro)
- Verbinding R4-Zuid – Oudenaardsesteenweg/N60 (3 mio euro)
- Vervanging Meulestedebrug (5 mio euro)

In 2019:
- Eerste fase sanering viaduct E17 Gentbrugge (10 mio euro)
- Verapazbrug over Handelsdok, met start onteigeningen in 2017 (8,1 mio euro)
- Geluidsschermen kruispunt Langerbruggestraat-R4 Oost (Oostakker)(1,5 mio euro)

“Dit is goed nieuws voor Gent”, stelt Peter Dedecker tevreden vast. “Deze investeringen gaan een voelbaar verschil maken. Meer verkeersveiligheid voor de kwetsbare weggebruikers, betere doorstroming voor het verkeer, meer leefbaarheid. We zijn blij dat Vlaanderen meer gaat werken aan de weg. Maar het valt te vrezen dat de mobiliteitswinst die de Gentenaars dankzij deze Vlaamse investeringen zullen boeken, meteen weer zal weggesnoeid worden door het contraproductieve paars-groene circulatieplan dat begin april in voege treedt: dat dreigt immers net minder bereikbaarheid en nog meer files te gaan creëren en zo ook minder leefbaarheid.”