N-VA Gent blij met 865.000 euro Vlaamse steun voor Cemminerals NV

Op 5 juli 2017, over deze onderwerpen: Economie & Werk

De Vlaamse regering kent 865.000 euro strategische transformatiesteun toe aan Cemminerals NV. Het bedrijf wil een hypermoderne cementmaalderij oprichten en exploiteren aan het Gentse Kluizendok. De totale investering bedraagt 31 miljoen euro. Een belangrijke plaats is weggelegd voor onderzoek naar innovatieve productieprocessen (CO2-arm beton).

Fractievoorzitter Elke Sleurs: “Dit is fantastisch nieuws voor onze stad en onze haven. Vlaanderen investeert verder in duurzaamheid en werkgelegenheid. Er komen zo nog eens 25 extra voltijdse jobs bij. Cemminerals NV is een voorbeeldbedrijf naast de vele andere op de havensite. Dat men via eigen onderzoek wil bijdragen aan CO2-vermindering getuigt van een toekomstgerichte visie. Ik dank minister Philippe Muyters voor de toegewezen steun en subsidies en hoop dat de 25 werkplaatsen snel zullen ingevuld geraken.”

De nieuwe maalderij zal bestaan uit één productielijn (cementmolen), met een capaciteit van 150 ton/h of 700.000 ton/jaar. De molen zal grondstoffen vermalen en mengen tot verschillende soorten cement. Via de Gentse vestiging wil Cemminerals NV inspelen op de grote en nog steeds toenemende binnenlandse vraag. De gebruikte grondstoffen voor de cementmaalderij zullen vrijwel volledig (90%) aangevoerd worden per schip. De afvoer zal vooral gebeuren per vrachtwagen (60%), in mindere mate per schip (30%) en deels per trein (10%).

Wereldwijd is de betonproductie verantwoordelijk voor 3 tot 8% van de CO2-uitstoot. Via technologische innovatie denkt Cemminerals NV te kunnen bijdragen aan meer duurzame productietechnieken. Het uiteindelijke doel is om deze innovatieve oplossingen en producten wereldwijd te gaan verdelen en invoeren.

Eind 2016 werd aan Cemminerals NV al een stedenbouwkundige vergunning en een milieuvergunning afgeleverd voor de bouw en exploitatie van de nieuwe cementfabriek.