N-VA Gent roept op om na te denken over gebruik verkiezingsborden tijdens de komende verkiezingscampagnes

Op 19 oktober 2017
verkiezingsbord 2014

N-VA Gent legt maandagavond op de gemeenteraad een voorstel neer om tot afspraken te komen over het gebruik of niet-gebruik van verkiezingsborden tijdens de campagne.

Het doel is te komen tot een “gentlemen’s agreement”.

Karlijn Deene (gemeenteraadslid N-VA):
“We staan voor twee verkiezingen op rij. Dit is het moment om na denken of we nog verkiezingsborden willen gebruiken. Aan de collega’s in de gemeenteraad vraag ik: laat ons dit samen doen. Als we hierover samen afspraken maken, zal dat een mooi signaal zijn naar de burger.”

Concreet vraagt N-VA Gent aan het schepencollege om na te gaan wat juridisch mogelijk is om vervolgens met een nota naar de gemeenteraad te komen.
Die nota kan dienen als basis voor een politiek debat.

Het voeren van campagne hoort absoluut bij een gezonde democratie. Hoe zinvol is het aanplakken van affiches in een wereld waar informatie op elk moment en eender waar binnen handbereik ligt, via drukwerk, radio, tv of internet? En wekken de verkiezingsborden met hun bijhorende afvalberg, de CO2-uitstoot door rondrijdende wagens en de visuele vervuiling niet meer ergernis op bij burgers dan dat ze bijdragen tot een gezond democratisch debat?

Laten we dus samen werken aan een voorstel op maat van onze stad.