N-VA Gent wil propere campagne zonder borden

Op 7 februari 2018

N-VA Gent wil de verkiezingscampagne voor de gemeente- en provincieraadsverkiezingen in oktober volgend jaar zonder verkiezingsborden in voortuinen, velden en weilanden. “Als we met alle partijen tot een akkoord kunnen komen om geen borden te plaatsen op privédomein, zouden we al een flinke stap zetten naar een duurzame campagne en een proper stadsbeeld. In andere steden is die afspraak al gemaakt, Gent kan als voortrekker van duurzaamheid niet achterblijven”, zegt lijsttrekster Anneleen Van Bossuyt.

“Wij hebben alle partijen aangeschreven met de vraag om een akkoord af te sluiten om geen verkiezingsborden te plaatsen in voortuinen of op andere privégronden”, zegt Bob Cammaert voorzitter van N-VA Gent. “Zo’n akkoord betekent dat alle partijen en lijsten het voorstel steunen en ook naleven. Dat zou zowel de stad als haar inwoners ten goede komen.” Alleen op de officiële borden van de stad en achter de ramen zouden dan nog affiches te zien zijn.

Goede voorbeeld geven

Karlijn Deene lanceerde het voorstel in de gemeenteraad, maar kreeg nog geen antwoord van de andere partijen. “Er kruipen honderden kilometers in het plaatsen en onderhouden van die borden. En na een paar dagen regen zien ze er niet meer uit. Politieke partijen hebben voldoende andere middelen om mensen te overtuigen. Omgekeerd beschikken ook burgers vandaag over genoeg andere kanalen om zich te informeren. Ik denk maar aan de sociale media en andere online-mogelijkheden.”

Duurzame campagne

“In andere mooie historische steden als Oudenaarde is er al een akkoord over de partijgrenzen heen, Gent mag als voortrekker van duurzaamheid niet achterblijven”, besluit Anneleen Van Bossuyt. “We herhalen daarom onze vraag aan alle partijen in Gent om te kiezen voor een campagne zonder verkiezingsborden.”