N-VA wil provinciale financiering aan partijen halveren

Op 16 juni 2016, over deze onderwerpen: Beleid & financiën

De N-VA-fractie dient op de eerstkomende Oost-Vlaamse provincieraad (22/6) een voorstel in om de provinciale financiering aan politieke partijen te halveren vanaf 2019. Vanaf dat jaar vermindert immers ook het aantal provincieraadsleden met de helft.

Op voorstel van Vlaams minister Homans worden de provincies afgeslankt. Het doel is een efficiëntere en slagkrachtigere overheid, met sterke lokale besturen en een sterk Vlaanderen. Dit vertaalt zich ook in veel minder mandaten. Zo halveert het aantal provincieraadsleden vanaf 2019  van 350 naar 175. Het aantal gedeputeerden daalt van zes naar vier. Dit zorgt voor een jaarlijkse besparing van 450 000 euro in de provincie Oost-Vlaanderen en meer dan twee miljoen euro in totaal.

Net zoals het aantal mandaten halveert vanaf 2019, stelt de Oost-Vlaamse provincieraadsfractie voor om ook de provinciale subsidies aan politieke partijen en fracties te halveren. Dit betekent in onze provincie een jaarlijkse besparing van een half miljoen euro. Geld dat vanaf 2019 dus niet meer gaat naar politieke partijen en fracties voor hun provinciale partijwerking. De N-VA-provincieraadsfractie zal daarom in de eerstkomende provincieraad een voorstel op tafel leggen om hier meteen werk van te maken.

“Op moment dat de provincies afslanken, is het de logica zelve dat ook de subsidies dalen die provinciebesturen jaarlijks uitkeren aan politieke partijen en fracties", zegt fractievoorzitter Jeroen Lemaitre.  “Slankere provincies betekenen niet enkel provincies met minder bevoegdheden en minder politici, maar ook provincies met minder nood aan provinciale partijwerking. Het is niet te verantwoorden dat op het moment dat de provincies afslanken, politieke partijen evenveel geld blijven krijgen voor hun provinciale werking”.

De halvering van deze subsidies aan politieke partijen en fracties kan bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan van de provincie meteen ingeschreven worden. Het kan nu reeds vastgelegd worden voor 2019.

De N-VA-fractie rekent alvast op de steun van de andere partijen.

Meer informatie:

Jeroen Lemaitre