Sociale woningen Hollainhof

Op 25 februari 2015, over deze onderwerpen: Sociale zaken, Wonen (+ ruimtelijke ordening)

Schimmel op de muren en compleet verrot houtwerk, de bewoners van de sociale woningen in het Hollainhof zitten al jaren in de problemen. Isabelle De clercq vroeg de schepen van wonen om op te treden.

WoninGent onderzoekt dure renovatie Hollainhof

Voor de renovatie van het sociale woningencomplex Hollainhof zal een globale studie worden gestart. Intussen wordt al rubber coating aangebracht.

De gemeenteraadsleden Isabelle De Clercq (N-VA) en Johan Deckmyn (Vlaams Belang) wilden weten hoe de problemen in het Hollainhof worden aangepakt. Ze vroegen zich af hoe het zover is kunnen komen en hekelden het slechte onderhoud van het woningenpatrimonium.

Tom Balthazar (SP.A), schepen van Wonen en voorzitter van WoninGent, eigenaar van het Hollainhof, zei dat de toestand ernstig is. In tientallen woningen zijn er problemen, grote en minder grote. Hij vertelde nog dat de week voor de klachten in onze krant werden beschreven, de maatschappij was begonnen met het aanbrengen van rubber coating om waterinsijpeling te voorkomen.

Balthazar stipte aan dat er bij het einde van de bouwwerken in 1999 al procedures liepen tegen de hoofdaannemer. Tussen de woningmaatschappij en de hoofdaannemer is het tot een dading gekomen. Tegen de architect liepen geen procedures.

Volgende week zal de raad van bestuur van WoninGent beslissen over een studieopdracht voor een globale bouwkundige oplossing. Volgens een brute raming zou dat 3,3 miljoen euro kosten.

het nieuwsblad 25 februari 2015