Stadsbestuur verantwoordelijk voor sluiting crèche?

Op 4 oktober 2014, over deze onderwerpen: Jeugd (+ onderwijs), Sociale zaken, Jeugd

Onlangs berichtte de pers over de sluiting van één van de grootste Gentse zelfstandige kindercrèches. Okidokiloft in de Molenaarsstraat biedt plaats voor 62 baby's en peuters, maar doet binnenkort de deuren dicht. Het is financieel niet langer houdbaar: een recente aanvraag voor broodnodige inkomensgerelateerde (IKG) plaatsen werd afgewezen.

Nu blijkt dat het stadsbestuur een cruciale rol speelde in die afwijzing: de dienst kinderopvang is het aanvraagdossier doodleuk kwijt. Dat heeft het diensthoofd verklaard aan de uitbater. Hierdoor werd Okidokiloft niet opgenomen in het stedelijk advies over de toewijzing van IKG-plaatsen aan Kind&Gezin. Dit advies is de basis waarop K&G de plaatsen toewijst aan crèches. De uitbater durfde geen klacht tegen de dienst indienen omdat hij vreesde voor tegenwerking in de toekomst.

Gemeenteraadslid Sandra Van Renterghem (N-VA): "Ik vraag me af of dit gewoon ontoelaatbaar geklungel is of een geval van vriendjespolitiek: de inkomensgerelateerde plaatsen werden na het verdwijnen van het Okidoki-dossier allemaal toegewezen aan één crèche. Ik eis dat deze zaak tot op de bodem wordt uitgezocht. Uitbaters van zelfstandige crèches moeten er 100% zeker van kunnen zijn dat hun aanvragen competent, objectief en transparant behandeld worden door de stad. Dit is nu duidelijk niet het geval."

Raadslid Van Renterghem zal schepen van opvoeding en onderwijs Decruynaere (Groen) over deze kwestie het vuur aan de schenen leggen tijdens de gemeenteraadscommissie onderwijs volgende week woensdag.

De sluiting van de crèche is een zeer jammere zaak voor de jonge ouders in de wijk Rabot-Blaisantvest. De crèche ligt in een buurt waar sowieso al zeer weinig kinderopvang is: de zogenaamde dekkingsgraad bedraagt er amper 28,4% terwijl het Gentse gemiddelde 47,21% is.