Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Stop met polariseren: mensen niet viseren op basis van hun type voertuig”

Op 25 februari 2024, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken
cartoon kleine parkeerplaatsen

Maandag debatteert de Gentse gemeenteraad over de recente anti-SUV- uitspraken van schepen van mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt blikt vooruit: “Ik verbaas me erover hoe de schepen als lid van het college van burgemeester en schepenen veelal kiest voor polarisatie en weggebruikers tegenover elkaar uitspeelt. Dat getuigt voor mij niet van het ‘verbindend beleid’ waar burgemeester Mathias De Clercq (OpenVLD) het zo graag over heeft.”

Van Bossuyt: “Iedereen die eens goed rondkijkt in onze stad vindt meteen plaatsen waar het smal parkeren is. Daar staan geregeld mensen met een band op of over de witte lijn. Dat zijn dan zowel SUV’s als niet-SUV’s, inclusief relatief kleine wagens. Gaat de schepen dáártegen nu een heuse boetecampagne beginnen? En dan alleen de SUV’s beboeten?”

Van Bossuyt: “Dat er opgetreden wordt tegen fout en hinderlijk parkeren: prima. Maar voor ons gelden de verkeersregels voor iedereen: een stadsbestuur dat selectief zomaar bepaalde types voertuigen viseert kan niet. Voor ons geen tweedeling in ‘slechte’ SUV-bestuurders (of automobilisten in het algemeen) en ‘goede’ (bak)fietsers of voetgangers. Dat soort houding moedigt organisaties zoals de Tyre Extinguishers alleen maar aan om verder te gaan met hun vandalisme, waarvan vele tientallen Gentse gezinnen al het slachtoffer werden.”

Van Bossuyt: “Met onze nieuwe cartoon zetten we het al te vaak groteske karakter van het Gentse parkeer- en mobiliteitsbeleid in de verf. Op de duur kan je parkeerplaatsen ook zo klein maken dat niemand er nog in past, alleen nog speelgoedautootjes. Wie met schepen Watteeuw in zee gaat krijgt dit soort toestanden. Voor ons is er in elk geval een lijn overschreden: mensen worden niet alleen meer beoordeeld op basis van de manier waarop ze zich verplaatsen (fiets, auto, …), maar nu ook al op grond van het specifieke voertuig waarmee ze rijden. Dat is echt wel een brug te ver.”