Anneleen Van Bossuyt

Verandering voor Gent

Als fractievoorzitter wil ik een veilig en welvarend Gent waar we ons allemaal thuis voelen. Gent moet de meest ambitieuze, de slimste en meest ondernemende stad van Vlaanderen zijn. Maar onze stad heeft ook een bestuur nodig dat open staat voor echte dialoog en dat de verzuchtingen van haar handelaars, ouderen en deelgemeenten serieus neemt. Verandering voor Gent, dat hebben we nodig.

Anneleen houdt van lopen, daguitstappen met de kindjes en genieten in de tuin

Anneleen kort:

Anneleen Van Bossuyt maakte begin 2015 haar intrede in het Europees Parlement, maar was al veel langer actief in het Europees beleid.

Na haar studie Europees recht in Frankrijk ging ze aan de slag als assistent bij het Europees Instituut van de rechtsfaculteit van de Universiteit Gent. In 2010 maakte ze de overstap naar de studiedienst van de N-VA, waar ze verantwoordelijk was voor het luik Europa. In die functie was Anneleen ook erg nauw betrokken bij het partijcongres over confederalisme en de federale regeringsonderhandelingen van 2014, waar ze mee onderhandelde over het luik Europa en buitenlands beleid.

Sinds haar aanstelling in het Europees Parlement, zetelt Anneleen voor de N-VA in de commissie interne markt en consumentenbescherming (IMCO) en in de commissie industrie, onderzoek en energie (ITRE). Daarbij focust ze op betere regelgeving, ondernemerschap, de digitale interne markt, innovatiebeleid en energiebeleid. Eerder dit jaar werd ze door Votewatch (non-profit organisatie) aangeduid als meest invloedrijke Belg op het Europees digitale- en telecom beleid.

In juni 2017 werd Anneleen verkozen tot voorzitter van de IMCO-commissie. Hiermee is de eerste Vlaamse voorzitster van een EU-commissie.

Begin 2018 werd Anneleen aangeduid als lijsttrekker voor N-VA Gent.