Circulatieplan op eerste werkdag na de paasvakantie / Reactie van N-VA Gent.

Op 18 april 2017

Naast de positieve berichten stelt N-VA Gent vast dat de R40 deze ochtend op verschillende plaatsen het bijkomende verkeer moeilijk aankon. Zeker langs de kant van de  Palinghuizen - Rooigemlaan - Nieuwe Vaart zat de ring vast. Er waren ook files op andere plaatsen langs de ring. Het is afwachten hoe dit straks in de avondspits en ook de komende dagen en weken verder verloopt.

N-VA Gent maakt zich bovendien zorgen over de minder direct zichtbare problemen.

Bijvoorbeeld:

De economische impact van het circulatieplan. Het is nog te vroeg om dit echt in kaart te kunnen brengen. De impact zal maar de komende weken en maanden duidelijk worden. Het is wel verontrustend dat verschillende handelaars aangeven dat hun omzet daalt sinds de start van het circulatieplan. Over enkele maanden zullen we dit kunnen objectiveren.
Wat met mensen die zich niet kunnen aanpassen omdat ze minder mobiel zijn? Voor hen is er geen alternatief. Zij kunnen de fiets niet nemen om zich te verplaatsen en zijn dus verplicht om rond te rijden.
Er zijn parkeerplaatsen nodig in de autoluwe zone voor personen met een parkeerkaart omwille van hun handicap.
Het kluwen en de bureaucratie van de vergunningen is niet houdbaar. Vereenvoudiging is meer dan nodig.
De luchtwegen van de mensen die aan de R40 wonen. En circulatieplan moet voor iedereen een verbetering zijn, niet enkel voor de bewoners van de binnenstad. Het verschuiven van problemen is geen oplossing.
...

"Onze fundamentele kritiek blijft overeind” besluit fractievoorzitter Elke Sleurs. "Het circulatieplan is gericht op fitte, gezonde en opgeleide mensen die de fiets kunnen nemen en hun weg kunnen vinden in de administratieve mallemolen van vergunningen. Minder-mobiele mensen (personen met handicap, zieken, ouderen, …) en kwetsbare mensen die hun weg in de bureaucratie niet vinden, die vallen eigenlijk uit de boot. Bovendien is en blijft de hamvraag: Willen de Gentenaren dit plan? Vinden zij dat Gent hier beter van wordt? Dat kunnen we in september weten door het referendum."