Dossier Strijd tegen fietsdiefstallen: Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Politie zal binnenkort lokfiets kunnen inzetten om dieven te vatten”

Op 22 juni 2023, over deze onderwerpen: Veiligheid
Fiets

“Gisteren vroeg ik de federale minister van justitie Vincent Van Quickenborne naar een stand van zaken over het gebruik van lokfietsen door de politie, een dossier dat ik al langer opvolg. Tot mijn vreugde antwoordde de minister dat er een wetswijziging komt waardoor ook onze Gentse politiemensen de lokfiets zullen kunnen inzetten om fietsdieven te vatten,” aldus Anneleen Van Bossuyt, fractieleider N-VA Gent. “Dit is een uitstekende zaak, want de laatste jaren zit het aantal fietsdiefstallen jammer genoeg stevig in de lift. Met de lokfiets zal de politie een instrument in handen hebben om fietsdieven veel systematischer op te sporen.”

Van Bossuyt: “Een lokfiets bevat een gps-tracker. Wanneer een fietsdief zo’n rijwiel steelt, dan kan de politie de daders snel opsporen via de tracker. Tot nu toe was het gebruik van lokfietsen echter strikt onderworpen aan de wetgeving op de bijzondere opsporingsmethoden (BOM). Daardoor was het gebruik van een lokfiets erg omslachtig en in de praktijk onwerkbaar. Door nu een wettelijke uitzondering te voorzien – oorspronkelijk een suggestie van onze burgemeester, ere wie ere toekomt – zal de politie er in de toekomst veel makkelijker gebruik van kunnen maken. Qua timing stelde de minister dat de wetswijziging er nog deze legislatuur zal komen.”

Van Bossuyt: “Bijkomende instrumenten in de strijd tegen fietsdiefstallen zijn erg nodig, want de laatste jaren nemen ze hand over hand toe. In 2019 ging het in Gent nog om 2623 geregistreerde feiten, vorig jaar waren dat er al 3240. Dat is een stijging met 23,5 procent. Dit is niet alleen een Gentse trend, fietsdiefstallen zijn in het hele land een toenemende plaag. Uit recent opgevraagde cijfers bleek ook dat het aantal fietsdiefstallen met name in de omgeving van de Gentse treinstations bijzonder hoog is.”

Van Bossuyt: “Wat dat laatste betreft valt er ook minder goed nieuws te melden: uit het antwoord op een vraag aan minister van mobiliteit Georges Gilkinet blijkt dat de NMBS niet van plan is om te investeren in extra bewakingscamera’s in de fietsparkings in de stations Gent-Sint-Pieters en Dampoort. Wel neemt men het engagement om de huidige camera’s beter te richten en om het opvragen van beelden door de politie efficiënter te maken – het absolute minimum lijkt me. Hier kunnen toch nog serieuze stappen voorwaarts gezet worden.”

Van Bossuyt besluit: “Meer en meer mensen maken gebruik van de (elektrische) fiets. Wanneer we als overheid de mobiliteitsshift verder willen ondersteunen, dan moeten we sterker inzetten op veiligheid. De hoge fietsdiefstalcijfers moeten absoluut omlaag. Ik hoop dat de toegezegde wetswijziging er nu zo vlug mogelijk en zonder uitstel komt, zodat onze Gentse flikken er snel resultaten mee kunnen boeken.”