Krakers blijven sociale woningen kraken

Op 26 september 2023, over deze onderwerpen: Veiligheid, Wonen (+ ruimtelijke ordening)

De afgelopen maanden werden keer op keer groepen sociale woningen gekraakt in onze stad. Van Nieuw Gent tot Wondelgem, van aan de Muide tot aan het Rabot, en van de Bloemekenswijk tot in Sint-Amandsberg.

Van Bossuyt: “Overal zorgen de krakers voor overlast en vandalisme. Buurtbewoners worden geïntimideerd, de – vaak pas gerenoveerde – woningen worden beschadigd, er wordt gesluikstort, enz. De situatie loopt de spuigaten uit en ik begrijp heel goed dat de mensen boos zijn. Eerlijk gezegd: ik hoor dergelijke berichten zo goed als nooit uit andere Vlaamse steden, of het zou speciaal geval Brussel moeten zijn.”

Van Bossuyt: “Als N-VA Gent hebben we voorgesteld dat de federale overheid de antikraakwetgeving nog een pak strenger zou maken. Momenteel is er nog teveel een lacune wanneer het gaat om panden die nog niet bewoond zijn, maar die wel (bijna) klaar zijn voor bewoning. Krakers zouden ook  daar onmiddellijk uit gezet moeten kunnen worden. Er mag geen enkele reden meer zijn om niet direct op te treden tegen dergelijke feiten. Het doet mij dan ook plezier dat de meerderheidspartijen onze visie volgden en de motie mee goedkeurden.”