Onthutsende Gentse cijfers over vrouwelijke genitale verminking

Op 23 februari 2017

Gents gemeenteraadslid Karlijn Deene (N-VA) dient voorstel van raadsbesluit in voor de strijd tegen vrouwelijke genitale verminking.

Door de migratiestromen richting ons land importeren we helaas ook culturele en religieuze praktijken waarvan vrouwen en meisjes het slachtoffer zijn.

De recente cijfers van de stad Gent bewijzen dat vrouwelijke genitale verminking in Vlaanderen en in Gent alsmaar meer voorkomt. In 2015 werden in de Gentse ziekenhuizen 31 gevallen geregistreerd, in 2016 al liefst 74!

Terwijl de stad Antwerpen – om die reden – actief én structureel samenwerkt met de vzw Gams, dé organisatie die strijdt tegen vrouwelijke genitale verminking, is dergelijke samenwerking in Gent, net zoals vorig jaar, nog steeds in onderzoek.

Karlijn Deene: “Vrouwelijke genitale verminking is een zware schending van de mensenrechten. We moeten alles in het werk stellen om deze gruwelijke praktijk tegen te gaan. Daarom dien ik een voorstel van raadsbesluit in. De stad Gent moet zo snel mogelijk een geïntegreerd actieplan opstellen voor de strijd tegen vrouwelijke genitale verminking, en een samenwerkingsakkoord afsluiten met vzw Gams.”

Contact - Karlijn Deene: 0494 39 08 75