Paarsgroen OCMW-beleid zal opmars armoede niet stoppen

Op 15 november 2013

De uitgaven van het OCMW zijn de vorige legislatuur enorm gestegen, en toch kon paars de armoede niet terugdringen. Desondanks zet de paarsgroene bestuursploeg in het meerjarenplan 2014 – 2019 het gevoerde (gefaalde) beleid gewoon verder. Onder impuls van Groen wordt er zelfs gemorreld aan initiatieven die net wél werkten. De Snelwerkbemiddeling bijvoorbeeld (een project waarbij cliënten snel aan werk werden geholpen op de reguliere arbeidsmarkt). Dat werd positief geëvalueerd door de OCMW-medewerkers, en toch kiest dit bestuur ervoor om cliënten intensiever (lees: langer) te begeleiden, voor ze naar een gewone job worden geleid.

Idem voor het verplicht leren van Nederlands dat voor de allerzwaksten wordt afgeschaft. Een foute beslissing, want uitgerekend die mensen vinden het moeilijkst werk.

Meer geld?

Dat het OCMW deze legislatuur meer geld zou krijgen van de stad om de armoede te bestrijden moet op zijn minst flink genuanceerd worden. Van de 10 miljoen euro extra tegen 2019 is ongeveer 8 miljoen euro loutere indexering. De resterende 2 miljoen euro zal niet genoeg zijn om het extra personeel in het nieuwe woonzorgcentrum in Mariakerke mee te betalen. Extra beleidsruimte is er dus niet.

Opvallend stil bleef het trouwens over besparingen. Daar werd met geen woord over gerept.

Ouderenzorg

De realisatie van bijkomende serviceflats voor ouderen is in het licht van de komende vergrijzing beslist niet erg ambitieus. Men houdt het op wat in de vorige legislatuur is beslist. Voor Zwijnaarde voorziet men er 27, voor Sint-Amandsberg is het aantal nog niet gekend. Ter vergelijking: Antwerpen neemt zich voor om deze legislatuur minstens 1500 extra serviceflats te bouwen.

Wonen

Dat het sociaal verhuurkantoor het aantal woningen uitbreidt van 113 naar 138 (25 woningen) is geen oplossing voor de enorme wachtlijsten voor sociale woningen. Dit is een druppel op een hete plaat.

Conclusie

Ronny Rysermans, OCMW-fractieleider N-VA, besluit: “Paarsgroen zet het bestaande inefficiënte beleid gewoon verder. Het aanpakken van de stijgende armoede in onze stad is alleen een prioriteit in de communicatie, niet in het beleid.”