Geld teveel?

Op 1 juni 2023, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Integratie, Sociale zaken
geld

Soms zou je denken dat het Gentse stadsbestuur geld teveel heeft. Twee voorbeelden. Eén groot, één klein(er).

Collega Els Roegiers vlooide uit dat een opvangproject voor migranten zonder papieren de stadskas al twee miljoen euro heeft gekost. Voor 2023-25 staat nog eens bijna 1,5 miljoen euro gebudgetteerd. Voor twintig mensen. Bedoeling is mensen ofwel aan papieren te helpen, ofwel terug naar hun thuisland te begeleiden. Maar nog niemand is teruggekeerd en op anderhalf jaar stroomden er amper twee personen uit (naar andere opvangtrajecten).

Meer dan twee miljoen voor twintig man, en nauwelijks resultaten? Je kan sociaal en genereus zijn, maar dit is er mee smijten.

Idem – maar op beperktere schaal – met een onderzoek naar racisme en discriminatie bij identiteitscontroles door de politie. Kostprijs: 140.000 euro. Uitkomst: onze Gentse agenten handelen in 100% van de gevallen respectvol. Dat was ook perfect te voorspellen: eerder bleek immers al dat er op 120.000 jaarlijkse controles slechts 0,003% gegronde klachten zijn. Maar blijkbaar kan het niet op.

Of toch wel? Even zappen naar de jongste gemeenteraad: op de agenda stond de verhoging van meer dan veertig (!) belastingen en retributies voor allerhande diensten. De Gentenaars mogen – alweer – een stukje dieper in de buidel tasten ter meerdere eer en glorie van de stadskas.

Want daarover gaat het: het stadsbestuur leeft graag op grote voet, geeft vlot geld uit aan dure troetelprojecten, en de burger betaalt gewoon de steeds verder oplopende rekening. Makkelijk zat. Mochten gewone huishoudens dat ook kunnen … Met de N-VA willen we andere, verantwoorde keuzes maken en financieel orde op zaken stellen.

Afgelopen maand was er jammer genoeg ook droef nieuws met het overlijden van Lieven Decaluwé, schepen voor de Volksunie in 1994-2000. De Stad Gent opende een online-rouwregister: https://in-memoriam.moment.online/lieven-decaluwe. Veel sterkte gewenst aan zijn echtgenote, kinderen en familie.

Met Gentse groeten,

Anneleen Van Bossuyt