Stadslijst muilkorft oppositie: lastige vraag voor commissie welzijn afgewezen. Els Roegiers (N-VA): “Ik eis dat er onmiddellijk gezorgd wordt voor toegankelijke deuren in de OCMW-assistentiewoningen Botermarktpoort in Ledeberg”

Op 13 april 2023, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Sociale zaken, Welzijn
ouderen

Uit een recent verslag van de Vlaamse Zorginspectie blijkt dat de toegangsdeuren tot de verdiepingen van de OCMW-assistentiewoningen Botermarktpoort in Ledeberg niet toegankelijk zijn. N-VA-gemeenteraadslid Els Roegiers: “De deuren zijn simpelweg té zwaar voor de oudere bewoners. Maar toen ik een vraag om een oplossing indiende voor de komende commissie welzijn werd die botweg afgewezen door Stadslijstcompagnons Christophe Peeters (OpenVLD) en Rudy Coddens (Vooruit). Vervelende vragen zijn blijkbaar niet welkom. In het belang van de oudere bewoners eis ik hoe dan ook dat de deuren onmiddellijk toegankelijk gemaakt worden.”

N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “De Botermarktpoort is een samenwerking tussen enerzijds het Gentse OCMW en anderzijds sociale woonmaatschappij Thuispunt Gent (vroeger WoninGent). Dat is natuurlijk twee keer de huidige meerderheid, want Thuispunt is voor 99% in handen van de Stad Gent. Aangezien het OCMW een partner is in de Botermarktpoort is het perfect normaal dat hierover vragen gesteld worden in de commissie. Dat gemeenteraadsvoorzitter Peeters en OCMW-voorzitter Coddens zo’n vraag afwijzen is de oppositie muilkorven. Vermoedelijk speelt ook mee dat de nieuwe Stadslijstkameraden de kwestie proberen af te schuiven op Groen, dat de voorzitter levert van Thuispunt Gent.”

Roegiers: “Maar met zo’n rondje zwartepieten zijn de oudere bewoners natuurlijk niet geholpen. Het maakt me echt kwaad hoe ze van het kastje naar de muur gestuurd worden. In het inspectieverslag staat te lezen dat Thuispunt Gent niet wil investeren in toegankelijke deuren en blijkbaar is ook het OCMW zelf – na een eerdere inspanning voor een deur op het gelijkvloers – hier niet meer toe bereid. Ondertussen blijven de bewoners in de kou staan. Mij kan het niet schelen wie het doet – OCMW of Thuispunt Gent, één pot nat – maar los het op!”

Van Bossuyt: “Het is ongelooflijk dat er in zo’n recent gebouw als de Botermarktpoort alweer een probleem is met toegankelijkheid. Onlangs nog was er eenzelfde probleem met een lift aan het stadskantoor aan de Zuid. Het stadsbestuur heeft twee toegankelijkheidsambtenaren in dienst. Dan zou je toch denken dat dit soort ‘accidenten’ niet meer zou voorkomen. Vorig maand werd nog een nieuw Actieplan Toegankelijkheid voorgesteld, maar ik zou liever meer op het terrein zien verbeteren dan alweer een nota vol goede bedoelingen lezen.”

Roegiers: “Dat de oudere bewoners al sinds de opening van de Botermarktpoort in 2017 met ontoegankelijke deuren geconfronteerd worden, is ronduit schandalig. En dat voor een stadsbestuur dat voortdurend de mond vol heeft over hoe sociaal ze wel niet zijn. Als je er al niet voor wil zorgen dat kwetsbare, oudere bewoners op een vlotte manier toegang kunnen hebben tot hun eigen gebouw … Maar een controversiële nota over ‘wangedrag door ouderen’ verspreiden: dat is dan wel een prioriteit. Ik hoop dat we via dit persbericht toch wat publieke druk kunnen zetten zodat dit probleem nu binnen de kortste keren opgelost geraakt.”