Zoek de X verschillen

Op 31 maart 2024, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Economie & Werk, Mobiliteit en openbare werken
vergrootglas

Met de gemeenteraadsverkiezingen in zicht vragen mensen ons steeds vaker wat er zou veranderen als de N-VA mee zou besturen in Gent. Vandaar dat we u hieronder graag trakteren op een spelletje ‘Zoek de X verschillen’.

Burgemeester Mathias De Clercq (OpenVLD) heeft de Gentenaars een financiële kater bezorgd: de al hoge stedelijke schuld is quasi verdubbeld én de belastingen werden fors verhoogd. Dat kost burgers en ondernemers elk jaar honderden tot duizenden euro’s. De N-VA wil de stadsfinanciën gezond maken: door te focussen op kerntaken kunnen de belastingen terug omlaag.

Qua mobiliteitsbeleid koos dit stadsbestuur voor polarisering. De wijkmobiliteitsplannen hebben onvoldoende draagvlak. Problemen worden gewoon verschoven van de ene straat of wijk naar de andere. De N-VA wil gericht pijnpunten aanpakken en zo zorgen voor verkeersveiligheid voor álle weggebruikers. Mensen moeten vrij kunnen kiezen hoe ze zich verplaatsen en de verkeersregels moeten voor iedereen gelden.

Verkeerde keuzes waren er ook op vlak van samenleven. Het stadsbestuur bleef weigeren om camera’s in te zetten op hotspots voor criminaliteit en overlast. Dure integratieprojecten leverden niets op en stadsscholen moesten andere thuistalen verwelkomen. De N-VA staat voor een kordaat veiligheidsbeleid, voor een consequent Nederlands-beleid, en voor neutraliteit aan het loket.

De stedelijke lasagne aan regels zorgde ervoor dat (ver)bouwprojecten – en dus wonen – steeds duurder worden. Recent nog kwamen er gedetailleerde bakfiets-parkeerplaats-normen bij. Fraude met buitenlandse eigendommen in de sociale woonsector werd dan weer niet aangepakt. De N-VA wil minder regels, snellere vergunningstrajecten, en strikte controle op sociale woonfraude.

Ondernemers kregen deze legislatuur geen cadeaus. Bovenop de hogere belastingen waren er onder meer de stigmatiserende praktijktesten en een resem nieuwe regels waar niemand om vroeg. De N-VA gaat uit van vertrouwen in de Gentse ondernemers en willen werk maken van een ‘ondernemers-toets’ voor nieuwe beleidsmaatregelen.

Samengevat: de verschillen zijn zonneklaar. In oktober is het aan u om het verschil te maken.

Met Gentse groeten,

Anneleen Van Bossuyt