1 op de 3 leeflooners spreekt vrijwel geen Nederlands, N-VA Gent vraagt om actie

Op 15 maart 2018

Uit de vragen die de N-VA fractie stelde aan het Gentse OCMW blijkt dat in 2017 meer dan 1 op de 3 OCMW-cliënten vrijwel geen Nederlands spreekt. De N-VA fractie vraagt aan het OCMW om veel meer nadruk te leggen op de plicht om Nederlands te leren. Lijsttrekker Anneleen Van Bossuyt: “Het OCMW mag veel strenger zijn wanneer iemand weigert om aan de Nederlandse lessen mee te doen. Op deze manier zullen deze mensen zeer moeilijk aan een job raken en kunnen zij niet participeren in de samenleving.  Meer ambitie in het beleid en een stevige stok achter de deur zijn nodig.”

Op dit moment beschikt het Gentse OCMW niet over informatie aangaande de inburgering van leeflooners. Het stadsbestuur houdt deze gegevens niet bij. OCMW-raadslid Ronny Rysermans: “Rudy Coddens zegt van armoede een hoeksteen in zijn verkiezingscampagne te maken. Om uit armoede te ontsnappen zijn inburgering en het Nederlands cruciaal. Helaas tast hij zelf volledig in het duister over de inburgering van nieuwkomers met een leefloon in Gent.”

Ronny Rysermans zal  tijdens de OCMW-raad van 15 maart de OCMW-voorzitter, Rudy Coddens, met de problematiek confronteren.