3240 geregistreerde fietsdiefstallen in Gent. Anneleen Van Bossuyt: “Politie moet lokfiets dringend terug kunnen inzetten”

Op 3 april 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken, Veiligheid
gestolen fiets

N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Uit het antwoord van federaal minister van justitie Vincent Van Quickenborne (OpenVLD) blijkt dat het opnieuw kunnen inzetten door de politie van een ‘lokfiets’ om fietsdieven te vatten nog niet voor meteen is. Er is wel overleg lopende tussen parket-generaal en politie, maar een concrete timing blijkt er nog niet te zijn. Ik wil de minister dringend vragen om hier toch de nodige prioriteit aan te geven.”

Van Bossuyt: “Het aantal fietsdiefstallen stijgt jaar na jaar. In 2019 ging het in Gent nog om 2623 geregistreerde feiten, vorig jaar waren dat er al 3240. Dat is een stijging met 23,5 procent. Dit is niet alleen een Gentse trend, fietsdiefstallen zijn in het hele land een toenemende plaag. Uit recent opgevraagde cijfers bleek ook dat het aantal fietsdiefstallen met name in de omgeving van de Gentse treinstations bijzonder hoog is.”

Van Bossuyt: “Het inzetten van een lokfiets is momenteel BOM-plichtig of onderworpen aan de regelgeving over de bijzondere opsporingsmethoden. Dat werd vorig jaar ondubbelzinnig door de procureur-generaal bevestigd. De Gentse politie is van mening dat de inzet van een lokfiets hierdoor in de praktijk niet langer werkbaar is. Uit het antwoord op de vraag die ik hierover stelde aan minister Van Quickenborne blijkt nu dat hij een andere mening is toegedaan. Tegelijk geeft hij toe dat er nood is aan een uniforme interpretatie van het wettelijk kader. Daarover is nu overleg lopende via het college van procureurs-generaal met betrokkenheid van de politiediensten.”

Van Bossuyt: “Het voorstel van partijgenoot en Gents burgemeester Mathias De Clercq – op aangeven van de Gentse politie – om een lokfiets niet langer BOM-plichtig te maken, beoordeelt de minister als ‘te bespreken’ maar zonder een concreet engagement ter zake te nemen. Tijdens een eerdere discussie in februari stelde de minister wel dat de politie gestolen fietsen met een lokalisatiesysteem (track-and-trace) die eigendom zijn van de stad of gemeente wél zonder BOM-plicht mag opsporen om zo de daders te vatten. Zo’n systeem – een lokfiets via een omwegje eigenlijk – is iets waarmee we in Gent misschien toch al van start zouden kunnen gaan, bij gebrek aan beter.”

Van Bossuyt besluit: “Meer en meer mensen maken gebruik van de (elektrische) fiets. Wanneer we als overheid de mobiliteitsshift verder willen ondersteunen, dan moeten we sterker inzetten op veiligheid. De hoge fietsdiefstalcijfers moeten absoluut omlaag. De minister mag dus gerust een versnelling hoger schakelen, zodat er snel hetzij een werkbare richtlijn komt, hetzij een beperkte wetswijziging. Op lokaal vlak zal ik bij de burgemeester navragen of een samenwerking tussen stad en politie, zoals gesuggereerd door de minister, in tussentijd een gedeeltelijke oplossing kan bieden.”