5x N-VA op gemeenteraad: kortparkeerplaatsen voor winkels, toegankelijke Halfvastenfoor, snelheidsduivels in Mariakerke, kampioenschap tegelwippen, veilig fietsparkeren aan stations

Op 27 maart 2023

Met N-VA Gent willen we vertolken wat er leeft bij de Gentenaars. Vanavond brengen we op de gemeenteraad volgende vijf punten (en nog veel meer!).

1. Kortparkeerplaatsen voor de Evergemsesteenweg

De Evergemsesteenweg in Wondelgem wordt heraangelegd. Handelaars vragen om enkele – drie of vier – kortparkeerplaatsen. Fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Maar van dit stadsbestuur mag dat niet. Begrijpe wie kan. In het bijzonder voor klanten die moeilijk te been zijn, zou dit nochtans een goede zaak zijn. Daarom zetten we de vraag van de handelaars vanavond als voorstel op de agenda. Benieuwd of de OpenVLD van burgemeester Mathias De Clercq vóór of tégen een maatregel stemt die de lokale handelaars én hun klanten ten goede zou komen.”

2. Verbeteren toegankelijkheid Halfvastenfoor voor mensen met een beperking

Gemeenteraadslid Helga Stevens: “Een vzw klaagde afgelopen week terecht aan dat de Halfvastenfoor op het Sint-Pietersplein nauwelijks toegankelijk is voor kinderen en volwassenen met een handicap. Dit is een blamage voor een stadsbestuur dat zich graag een sociaal imago aanmeet. Men is vooral goed in het opmaken van plannen over toegankelijkheid, maar ondertussen gebeurt er te weinig op het terrein. Dat een lift in het gloednieuwe stadskantoor aan de Zuid niet toegankelijk is voor sommige rolstoel-types is tekenend. Aandacht hebben voor toegankelijkheid moet een basishouding zijn: iets dat je  automatisch meeneemt in alle aspecten van je beleid, niet alleen iets waarover je lange nota’s schrijft.”

3. Aanpakken snelheidsduivels in Mariakerke

Gemeenteraadslid Els Roegiers, zelf inwoner van Mariakerke: “Tijdens recente huisbezoeken in de omgeving van de Casier de Ter Bekenlaan vertelden veel mensen ons dat de wijk echt geplaagd wordt door chauffeurs die zich niet aan de snelheidsregels houden. Ouders zijn er bang om hun kinderen met de fiets naar school te laten gaan. Ik zal de burgemeester vragen dat hij de politie opdracht geeft om in te zetten op meer controles. Overdreven snelheid en ander ongepast rijgedrag zijn in veel Gentse wijken een probleem. Met N-VA willen we dat er een kordatere handhaving komt in woonwijken en langs schoolroutes. Mensen – zeker ook kinderen, jongeren en ouderen – moeten zich veilig kunnen voelen op straat.”

4. Kampioenschap ’Tegelwippen’

Gemeenteraadslid Ronny Rysermans: “Vlaams minister Zuhal Demir (N-VA) lanceerde onlangs naar Nederlands voorbeeld een kampioenschap ‘tegelwippen’. De minister wil steden en gemeenten aanmoedigen om te ontharden. Ook Gent dient hier werk van te maken, maar dan wel door mensen te stimuleren, niet door te verplichten of met het vingertje te wijzen. Ontharden zorgt er mee voor dat onze woonomgeving vergroent, dat het grondwaterpeil op niveau blijft en dat onze straten niet overstromen. Ik ben benieuwd hoe het Gentse stadsbestuur de wedstrijd bij onze inwoners, ondernemers en organisaties gaat promoten.”

5. Beveiligen fietsparkeerplaatsen aan stations

Van Bossuyt:  “Uit opgevraagde cijfers blijkt dat het aantal fietsdiefstallen aan onze Gentse treinstations de afgelopen jaren duidelijk gestegen is. In 2022 waren er aan Gent-Sint-Pieters 202 geregistreerde diefstallen en aan Gent-Dampoort 184 diefstallen. Ook bijvoorbeeld aan het station van Merelbeke gaat het aantal in stijgende lijn. Met de N-VA stellen we voor dat het stadsbestuur dringend met de NMBS in overleg gaat om de fietsparkings aan de stations beter te beveiligen. Camera’s kunnen daarbij helpen. Ook de Gentse korpschef van de politie heeft daar vorige week nog voor gepleit.”