88,3% van buitenlandse LEZ-boetes blijft onbetaald. Anneleen Van Bossuyt: “Niet correct dat landgenoten 70% van de 17,8 miljoen euro aan LEZ-boetes betaalden. Tijd om Gentse lage emissiezone op te doeken”

Op 4 juli 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Uit opgevraagde cijfers blijkt dat het stadsbestuur in 2020-2022 niet minder dan 349.954 LEZ-boetes uitschreef. Daarvan waren er 294.682 (= 84,2%)  buitenlandse LEZ-boetes. Maar van de effectief betaalde LEZ-boetes waren er slechts 34.508 buitenlandse, zo’n 30% van het totaal aantal betaalde boetes (= circa 113.333). Dat wil zeggen dat Gentenaars en andere landgenoten 70% betaalden van het totaalbedrag van 17,8 miljoen euro aan LEZ-boetes in de genoemde periode. Dat is niet fair. Voor N-VA Gent is dit een extra argument om de lage emissiezone in de binnenstad snel op te doeken.”  

 

Van Bossuyt: “Dat 88,3% van de buitenlandse chauffeurs hun LEZ-boete niet betaalden voelt als niet eerlijk aan. Samen gaat het om ongeveer 260.174 onbetaalde boetes in 2020-2022. Rekenend aan het boetetarief van 150 euro betekent dat voor de stadskas gemiste inkomsten ten bedrage van 39 miljoen euro, meer dan een slok op de borrel gezien de penibele toestand van de stadsfinanciën. En ondertussen zullen de Gentenaars en andere landgenoten wel braaf hun boete betalen: alles samen 12,5 miljoen euro.”

Van Bossuyt: “Alleen met Frankrijk en Nederland is er op federaal niveau een overeenkomst om adresgegevens uit te wisselen op basis van de nummerplaten. Maar dan nog is er voor beide landen slechts een gemiddelde betalingsgraad van respectievelijk 32% en 49,5%. Pas recent probeert het stadsbestuur in samenwerking met incassobureaus om de betaling van buitenlandse boetes te verbeteren, maar ondertussen is er al veel tijd verloren gegaan. Duitse chauffeurs bijvoorbeeld waren in 2020-2022 goed voor 60.888 LEZ-boetes, maar afgaand op het antwoord van de schepen lijkt er zo goed als geen van betaald te zijn geweest. Idem voor onder meer Polen (31.332), Bulgarije (18.022), Groot-Brittannië (15.433) of Roemenië (13.591).”

Van Bossuyt besluit: “Met N-VA Gent zijn we al langer van mening dat de LEZ in de binnenstad geen enkele meerwaarde biedt. Het gecontesteerde circulatieplan uit 2017 had immers al veel  autoverkeer uit het stadscentrum geweerd. Een LEZ in combinatie met dat circulatieplan is dubbelop, dat heeft geen zin. Daardoor biedt de Gentse LEZ nauwelijks winst qua luchtkwaliteit, maar ze zorgt wel voor heel wat miserie voor de Gentenaars. Met de N-VA pleiten we er daarom voor om de Gentse LEZ af te schaffen, zeker in het licht van de verstrengde LEZ-normen die in principe vanaf 2026 zullen gelden.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is