Aanhoudend crimineel geweld in Brugse Poort Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Amper twee tijdelijke camera’s is ruim onvoldoende”

Op 27 mei 2020, over deze onderwerpen: Veiligheid

Na weken van onrust in de Brugse Poort kondigt OpenVLD-burgemeester De Clercq vandaag met veel bombarie aan dat er tijdelijk twee camera’s geplaatst worden aan het Seghersplein. N-VA-fractievoorzitter Anneleen Van Bossuyt: “Dit is ruim onvoldoende. Met N-VA willen we dat er permanent veiligheidscamera’s komen op verschillende plekken in de wijk. Wat de burgemeester bezielt om voor amper twee en dan nog tijdelijke camera’s te kiezen, is me een raadsel. Of het zouden de collega’s van Groen en sp.a moeten zijn die de teugels strak houden. ”

“Met N-VA dringen we al lang aan om camera’s veel meer te gebruiken”, beklemtoont Van Bossuyt. “Een efficiënt veiligheidsbeleid kan vandaag niet langer zonder de systematische inzet van camera’s. In andere steden boekt men er al jaren succes mee. Mensen kunnen op tv ook zien dat camera’s voor de politie een onmisbaar instrument zijn: de dealers en andere criminelen worden heel gericht van de straat geplukt.”

“In Gent moeten er altijd eerst ongelukken gebeuren”, stelt Van Bossuyt vast. “Dat hebben we ook gezien in de Zuidbuurt, in de Overpoort en recent nog aan het Joodse Michael Lustig-monument. Eerst moet het altijd herhaaldelijk goed fout gaan voor er voorzichtig aan camera’s gedacht wordt. Maar als het gaat om mensen beboeten zijn camera’s nooit een probleem, getuige het circulatieplan en de LEZ.”

“De andere maatregelen die de burgemeester nu aankondigt – drugspanden en verdachte handelszaken aanpakken – lezen als een regelrechte schuldbekentenis”, stelt Van Bossuyt. “Men is daar al jaren van op de hoogte, dus waarom is hier tot nog toe niets aan gebeurd? Dat is ook de vraag die veel wijkbewoners zich stellen.”

Van Bossuyt besluit: “Ik ben niet onder de indruk. Een goeie maand controles zullen op de langere termijn niets veranderen. Ik zie vooral oudbakken steekvlampolitiek. Ik zal op de gemeenteraad dan ook een plan van aanpak voorstellen dat focust op permanente camerabewaking en op samenwerking tussen burgers en politie om de veiligheidsproblemen in de buurt structureel te verbeteren.”