Actuadebat coronacrisis in Gentse gemeenteraad. Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Stadsbestuur moet focussen op essentie”

Quarantaine & corona

Gisteravond vond tijdens de gemeenteraad een actuadebat plaats over de coronacrisis in Gent. Anneleen Van Bossuyt, fractieleider N-VA: “De komende weken en maanden moeten we ervoor zorgen dat onze stad zo goed mogelijk door deze crisis komt. Dat zal grote inspanningen vergen. Ik roep het stadsbestuur op om te focussen op de essentie.”

“Dat het stadsbestuur de bedrijfsbelastingen kwijtscheldt voor de duur van de coronacrisis is een uitstekende zaak”, vindt Van Bossuyt. “Maar ik begrijp niet dat schepen van economie Bracke (OpenVLD) er bij blijft om de bedrijfsbelastingen deze legislatuur met 1,5 miljoen euro op te trekken. Zo’n aanpak gaat absoluut niet helpen om de Gentse werkloosheid na de crisis terug omlaag te krijgen.”

“De Gentse schuldenberg is groot in vergelijking met de andere centrumsteden”, stipt van Bossuyt aan. “Onze stad zit niet in een ideale startpositie om de impact van deze crisis in te dijken. Dat is het spijtige gevolg van het financiële beleid van de voorbije jaren. Maar dit mag geen reden zijn om Gentse belastingen en retributies nogmaals op te trekken. Eind december werden ze nog maar verhoogd. Het stadsbestuur moet nu focussen op de essentie, ten dienste van de Gentse burgers en ondernemers.”

Anneleen Van Bossuyt: “Op vlak van veiligheid is het goed dat de Gentse politie de naleving van de coronamaatregelen strikt controleert. Maar ik wil tegelijk aandacht vragen voor een evenwichtige politie-inzet. De nieuwe focus op de ramadan mag niet leiden tot verminderde waakzaamheid elders in de stad. Ook de problematiek van intrafamiliaal geweld moet goed opgevolgd worden. Ik vind het vreemd dat de Gentse cijfers stabiel blijven, terwijl een aantal Vlaamse indicatoren toch in een andere richting wijzen.”

“Heel wat mensen moeten nu helemaal geïsoleerd leven en de impact daarvan mag niet onderschat worden”, stelt Van Bossuyt. “Onze stad telt veel alleenstaanden. Ik denk aan senioren die alleen thuis zitten of in quarantaine in de woonzorgcentra. Ik denk ook aan de mensen met psychische problemen voor wie de hulpverlening momenteel moeilijk of niet toegankelijk is. Dat het stadsbestuur in de huidige context van grote uitdagingen in de zorgsector er dan toch voor kiest om te raken aan het vakantiegeld van de eigen zorgverleners in de stedelijke woonzorgcentra betreuren we met N-VA. We zullen dit niet mee goedkeuren.”

Van Bossuyt: “Ideologische stokpaardjes moeten in de kast blijven. De voorbije weken is een hernieuwde discussie ontstaan over de Gentse LEZ. De verbetering van de luchtkwaliteit blijkt een nogal relatieve kwestie. Dit sterkt ons in onze overtuiging dat een uitbreiding van de LEZ geen optie is. Ik roep het stadsbestuur op om hier alsnog bij te sturen. De lasten zijn simpelweg niet in verhouding tot de baten. De Gentenaars zitten nu echt niet te wachten op een maatregel die veel mensen extra op kosten zal jagen.”

“Ik zal burgemeester De Clercq (OpenVLD) vanavond ook oproepen om te leren uit deze crisis”, zegt Van Bossuyt. “Het is zonneklaar dat we 100% moeten inzetten op het uitbouwen van klantvriendelijke digitale dienstverlening. Dat is de toekomst: van Gent een echte ‘slimme stad’ maken. Maar het jaarverslag van de Ombudsvrouw dat afgelopen week werd voorgesteld, toont dat we hier nog een pak werk voor de boeg hebben.”

Van Bossuyt besluit: “Tot slot kan ik niet nalaten om alle mensen te bedanken die zich de voorbije weken hebben ingezet voor hun medemensen, beroepsmatig of als vrijwilliger. De media hebben bericht over tal van solidaire initiatieven en dat is hartverwarmend. Ik denk dat we als Gentenaars fier mogen zijn op hoe we ons door deze nooit geziene crisis slaan. Het komt er nu op aan om vol te houden. We zullen doorgaan.”