Anneleen Van Bossuyt: “Eretitel-reglement moet anders” : N-VA Gent dient voorstel in om reglement aan te passen

Op 24 juni 2019

Het huidige reglement voor de toekenning van eretitels aan oud-schepenen en oud-gemeenteraadsleden is aan herziening toe. Dat besluit fractievoorzitter Anneleen Van Bossuyt uit de actuele controverse over de aanvraag van Geert Versnick: “De huidige toekenningsprocedure is te automatisch. Met N-VA willen we het bestaande reglement daarom wijzigen. We zien hier een rol weggelegd voor de deontologische commissie.”

“Het huidige reglement schrijft voor dat een oud-schepen of -raadslid een eretitel kan aanvragen en verkrijgen wanneer hij of zij van ‘onberispelijk gedrag’ is. Dat wordt dan gelijkgesteld met het niet hebben opgelopen van een straf- of tuchtrechterlijke veroordeling. Het actuele debat in de publieke opinie maakt duidelijk dat dit een té enge blik is op politieke deontologie,” aldus Van Bossuyt.

Met N-VA willen we de beoordeling van eretitel-aanvragen toewijzen aan de al bestaande deontologische commissie,” stel Van Bossuyt voor. “Die commissie bestaat uit zowel onafhankelijke experten als raadsleden en behandelt klachten over mogelijke deontologische inbreuken door mandatarissen. Volgens ons is deze commissie uitstekend geplaatst om eretitel-aanvragen te beoordelen en ter zake een – al dan niet unaniem – advies aan de gemeenteraad uit te brengen.”

Fractievoorzitter Van Bossuyt: “Ik heb vandaag een voorstel van raadsbesluit in die zin ingediend . Maar de behandeling ervan zal pas voor september zijn, aangezien er in juni geen voorstellen kunnen geagendeerd worden omwille van de budgetbesprekingen. In afwachting zal ik vanavond vragen om de beslissing over de aanvraag van Versnick uit te stellen. Onze fractie zal ze in elk geval niet goedkeuren. Naar mijn mening zou de deontologische commissie aan dit dossier een hele kluif hebben.”