Anneleen Van Bossuyt (N-VA) aan Gents stadsbestuur: “Luister naar handelaars en bewoners en voorzie kortparkeerplaatsen op Evergemesesteenweg”

Op 16 maart 2023, over deze onderwerpen: Economie & Werk, Mobiliteit en openbare werken
Parkeerplaats

De Evergemsesteenweg in Wondelgem wordt momenteel volop heraangelegd. De lokale handelaars en bewoners zijn vragende partij om enkele kortparkeerplaatsen te voorzien. N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Jammer genoeg weigert het stadsbestuur hier op in te gaan. Schepen van mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) hield tijdens de commissie mobiliteit van afgelopen dinsdag het been stijf. De OpenVLD van burgemeester Mathias De Clercq, met schepen van handel Sofie Bracke, legt zich blijkbaar bij dit oordeel neer. Het omarmen van ondernemers, inspraak en participatie voor burgers: andermaal holle woorden.”

Van Bossuyt: “De heraanleg van de Evergemsesteenweg gaat gepaard met een gevoelige daling van het aantal parkeerplaatsen. Dat maakt de lokale handelaars erg ongerust over de bereikbaarheid van hun zaak. Parkeergelegenheid voor klanten is op die plek cruciaal, in het bijzonder ook voor klanten die minder mobiel zijn. Met N-VA steunen we dan ook hun vraag naar kortparkeerplaatsen.”

Van Bossuyt: “Een online-bevraging op de Facebookpagina ‘Evergemsesteenweg Leeft’ maakt duidelijk dat veel bewoners de vraag van de handelaars genegen zijn. Op minder dan twee dagen namen ruim 540 mensen deel en 99% kan zich vinden in het voorstel voor kortparkeerplaatsen. De handelaars vragen ook echt niet veel: slechts enkele plaatsen over de hele lengte van de steenweg.”

Van Bossuyt besluit: “Omdat we met de N-VA onze handelaars en bewoners wél ernstig nemen, heb ik een voorstel ingediend voor de gemeenteraad van 27 maart aanstaande. We willen dat er een proefopstelling komt waarbij er enkele kortparkeerplaatsen voorzien worden. Na zes maanden evalueren we de maatregel in overleg met bewoners en handelaars. Is de evaluatie positief, dan maken we er een permanente maatregel van. Dat is besturen: goed luisteren, gericht uitproberen en doordacht beslissen.”