Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Geen Mathiastaksen nodig om beleid te voeren”

Op 16 december 2019, over deze onderwerpen: Beleid & financiën

Bij het Meerjarenplan 2020-2025 van Stad Gent.

Geen #Mathiastaksen nodig:

Burgemeester De Clercq kiest ervoor om in 2020-25 58 miljoen extra aan belastingen en retributies op te halen bij de Gentse burgers en ondernemers (9,5 miljoen euro/jaar). Dat is nergens voor nodig: dankzij de stijging van het Gemeentefonds (jaarlijks +3,5%) en de overname van een deel van pensioenlast  (= ca. 75 miljoen in 2020-24) door de Vlaamse overheid beschikt de stad de komende jaren sowieso over ruim 100 miljoen extra budget en beleidsruimte.

Besparen op personeelsuitgaven:

De Stad Gent heeft in vergelijking met andere steden veel personeel. De Gentse personeelskost is 1546 euro per inwoner, het gemiddelde van vergelijkbare Vlaamse steden is 1163 euro per inwoner. Hier liggen duidelijk mogelijkheden om op de stadsorganisatie te besparen. Het stadsbestuur geeft ten andere zelf aan dat 110 VTE kunnen geschrapt worden via een rationalisatie- en optimalisatie-oefening. Maar tegelijk kiest men ervoor 110 VTE extra aan te werven voor nieuwe taken.

Schulden onder controle houden:

De schulden zullen tussen 2018 en 2025 omhoog gaan van 570 miljoen naar 941 miljoen euro. Dat is een forse stijging met 65%. Uit opgevraagde cijfers blijkt dat van de 615 miljoen euro aan actuele leningen er een kwart (25%) geleend is aan een variabele rentevoet. Dit houdt vanzelfsprekend risico’s in naar de toekomst toe wanneer de rente terug begint te stijgen. Andere steden kiezen voor een voorzichtiger beleid en houden de stedelijke schuld op hetzelfde niveau of doen aan schuldafbouw. We mogen toekomstige generaties niet opzadelen met torenhoge schulden.

Juiste prioriteiten stellen:

Met N-VA verwelkomen we een aantal van de keuzes van dit stadbestuur: de investeringen in extra politieagenten, in het vernieuwen van straten en pleinen, in bijkomende schoolgebouwen, ook in meer groen voor onze stad, en in het aanpakken van kinderarmoede.

Andere keuzes wijzen we categoriek af. Bijvoorbeeld het Roma-project aan de Lubecksite waarvoor – ondanks het nieuwe Meerjarenplan – nog altijd geen enkel budget gekend is. Dit soort aanpak heeft in het verleden al bewezen niet te werken. Onze stad beschikt over een ruim aanbod aan reguliere sociale hulpverlening. Een dergelijk project is niet nodig.

Tegelijk missen we een aantal cruciale zaken: een omvattend taalactieplan Nederlands (onontbeerlijk om kinderen hier een toekomst te helpen uitbouwen), echte burgerparticipatie (o.a. bij nieuwe woonontwikkelingen op maat van de omliggende buurten), het aanpakken van sociale woonfraude, echte ondersteuning voor handelaars en bedrijven (ipv. het extra belasten ervan), concrete realisaties op het vlak van toegankelijkheid voor mensen met een beperking, en ook een grootschaliger inzetten op camera’s om de veiligheid in onze stad te verhogen.