Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Gentse gezinnen en ondernemers zullen dit voelen in hun portemonnee.” De Clercq en OpenVLD kiezen met reeks belastingverhogingen voor links beleid

Op 10 november 2019

Het stadsbestuur kondigde deze maand een reeks belasting- en retributieverhogingen aan. N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt spreekt van een onverkwikkelijke déjà vu: “Ik begrijp niet dat De Clercq en OpenVLD blijven akkoord gaan met de linkse recepten van Groen en sp.a. De Gentse burgers en ondernemers betalen blijkbaar nog altijd niet genoeg.”

“Aan het begin van de vorige legislatuur in 2013/14 werden heel wat belastingen en retributies al eens fiks verhoogd,” licht Van Bossuyt toe. “De voorbije jaren werd daar geregeld nog een schep bovenop gedaan, o.a. met de parkeertarieven. Over besparingen op het in onze stad zeer uitgebreide stadsapparaat horen we ondertussen weinig of niets. Hier liggen in tijden van digitalisering en e-dienstverlening nochtans duidelijk mogelijkheden.”

“Er bestaat geen noodzaak om de tarieven vandaag opnieuw te gaan verhogen,” argumenteert Van Bossuyt. “De komende jaren zal de stad via de Vlaamse overheid fors meer inkomsten ontvangen. Dankzij de groeivoet van 3,5% – een stuk hoger dan te verwachten inflatie – zal Gent via het Gemeentefonds over tientallen miljoenen extra beschikken (in 2022 al +40 miljoen t.o.v. 2019). En via de Vlaamse overname van de helft van responsabiliseringsbijdrage voor de ambtenarenpensioenen zal onze stad in 2020-24 nog eens ruim 75 miljoen extra ontvangen.”

“Ik wil beklemtonen dat de Gentse gezinnen de verhogingen zullen voelen,” zegt Van Bossuyt. “De prijs voor huisvuilzakken gaat omhoog. De kost voor schoolse kinderopvang en vakantieopvang gaat omhoog. De prijs voor sporten gaat omhoog. De prijzen in de lokale dienstencentra gaan omhoog. De belastingen op tweede verblijven en onbebouwde kavels gaat omhoog. En zo is er nog een hele waslijst.”

“Ook de Gentse ondernemers zullen het gelag betalen,” stelt Van Bossuyt. “Men mikt op anderhalf miljoen extra inkomsten via de Gentse bedrijven. Is dit de manier om meer jobs voor werkzoekende Gentenaars te creëren? Daar bovenop komt nog een verhoging van de terrasbelasting plus een hele reeks andere verhogingen. Met N-VA deden we vorige maand nog een voorstel om de terrasbelasting net te verlagen, in ruil voor een concreet engagement van horeca-uitbaters om onze stad mee proper te houden.”

“En dan zijn er nog een reeks tariefverhogingen die op niet-Gentenaars gericht zijn,” vult Van Bossuyt aan. “Ik denk niet dat die zullen helpen om onze stad terug aantrekkelijk te maken voor bezoekers uit de Gentse rand. Dat we daar met een imagoprobleem zitten, is de voorbije weken nog maar eens gebleken: een reeks mooie handelszaken zagen zich verplicht de deuren te sluiten wegens het definitief wegblijven van klanten die niet meer naar onze stad komen.”

Van Bossuyt besluit: “Mensen telkens opnieuw meer laten betalen om de rekening te doen kloppen is gemakkelijk. Dit is ook het gevolg van de keuze voor een vierkoppige monstercoalitie waarbij elke partij de eigen projectjes wil gefinancierd krijgen, zoals vb. de nieuwe Roma-woonwijk op de Lübecksite. Maar bovenal betalen we de prijs van De Clercq’s burgemeestersjerp. Als OpenVLD-kiezer zou ik me bekocht voelen: meer moeten betalen en dan nog voor een links beleid.”