Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Komende zomer eindelijk eerste Shop&Go-parkeerplaatsen met slimme sensoren”

Op 12 april 2023, over deze onderwerpen: Economie & Werk, Mobiliteit en openbare werken
parkeren

N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Dit sleept al jarenlang aan en we hebben er met de N-VA stevig en vaak voor moeten pleiten, maar ze gaan er nu toch komen: tijdens de zomerperiode worden de eerste Shop&Go-parkeerplaatsen met slimme sensoren in onze stad geïnstalleerd. Dat is een goede zaak voor zowel de handelaars als hun klanten.”

Van Bossuyt: “Ik ben blij dat het stadsbestuur hier eindelijk werk van maakt. In andere steden is dit soort parkeerplaatsen al lang ingeburgerd. Shop&Go-plaatsen zijn gratis en bedoeld om kort even zonder parkeerticket te kunnen winkelen bij een lokale handelszaak. Wanneer de parkeertijd is overschreden dan wordt er automatisch een signaal gestuurd. Op die manier is er veel roulatie en dat is voor iedereen goed: handelaars kunnen meer klanten bedienen en klanten vinden makkelijker een vrije parkeerplaats.”

Van Bossuyt: “Concreet zouden de parkeerplaatsen er komen in het derde kwart van dit jaar, tijdens de zomerperiode dus. Jammer genoeg moesten de bevoegde schepenen gisteravond tijdens de gemeenteraadscommissie mobiliteit wel nog een aantal antwoorden op mijn vragen ter zake schuldig blijven. Zo is het nog niet duidelijk waar de Shop&Go-plaatsen zullen komen. Ik dring er alvast op aan dat dit in overleg met de Gentse handelaars bekeken wordt.”

Van Bossuyt besluit: “Naar Shop&Go-parkeerplaatsen bestaat een echte vraag in onze stad. Vorige maand nog waren er de handelaars op de Evergemsesteenweg die enkele kortparkeerplaatsen wilden. Deze maand was er een handelaar op de Kortrijksesteenweg met een gelijkaardig verzoek. Ik hoop van harte dat het stadsbestuur meteen op voldoende grote schaal investeert in deze vorm van slimme mobiliteit en dat men zich – uit budgettaire of andere overwegingen – niet beperkt tot een handvol plaatsen.”