Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Korting terrasbelasting in ruil voor meewerken aan propere publieke ruimte”

Op 21 oktober 2019, over deze onderwerpen: Beleid & financiën

Vanavond legt N-VA in de Gentse gemeenteraad een voorstel op tafel om horecazaken een vermindering op de terrasbelasting toe te kennen. Fractieleider Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “In ruil vragen we een concrete en meetbare inspanning om mee het openbaar domein in onze stad proper te houden. Op vrijwillige basis. Het is niet de bedoeling mensen te gaan verplichten.”

“Uit een recente Unizo-studie blijkt dat de terrasbelasting een belasting is die best wel doorweegt voor horeca-uitbaters,” licht Van Bossuyt toe. “In Gent is de terrasbelasting in 2013 al eens flink verhoogd. De persberichtgeving over het nieuwe meerjarenplan doet vermoeden dat het stadsbestuur daar binnenkort nog een stuk bovenop wil doen.”

“Tegelijk zien we dat de problematiek van sluikstorten en zwerfvuil in onze stad niet opgelost geraakt,” stelt Van Bossuyt vast. “Uit het jongste netheidsrapport (2018) blijkt dat de cijfers duidelijk in stijgende lijn gaan. Ondernemers en in casu horeca-uitbaters kunnen een bondgenoot zijn om sluikstort en zwerfvuil te bestrijden. Uitbaters zijn volgens het politiereglement ten andere nu al verplicht om 10m rond hun zaak proper te houden.”

“Concreet stellen we voor dat het stadsbestuur een systeem opzet waarbij horecazaken in ruil voor een korting op de terrasbelasting extra inspanningen doen om het openbaar domein proper te houden. Dat kan bijvoorbeeld door in de ruimere omgeving alles proper te houden (vb. 25m zoals in Nederland). Of door in te zetten op de afvalarme verkoop van hun waren. Ook andere pistes kunnen bekeken worden.”

Van Bossuyt besluit: “Nu al betalen horecazaken die geen terrasverwarmers plaatsen minder terrasbelasting. Naar analogie daarmee willen we op basis van vrijwilligheid een belastingverlaging voor horecamensen die zich extra inzetten voor de properheid van onze stad. We vragen ook dat het stadsbestuur hierover overleg pleegt met de betrokken belangenorganisaties.”