Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Samen met burgemeester De Vlaamse Leeuw repeteren”

Op 9 juli 2019

Fractievoorzitter Van Bossuyt: “Morgenavond bij de Gentse viering van onze Vlaamse Feestdag op het stadhuis zal ik voor onze burgemeester als geheugensteuntje de tekst en muziek van De Vlaamse Leeuw meebrengen. En misschien kunnen we op voorhand samen nog even repeteren.”

“Eind juni ontving Will Tura op het Gentse stadhuis een Gulden Spoor uit handen van burgemeester De Clercq,” vertelt N-VA-fractievoorzitter Van Bossuyt. “Het was een mooie huldiging waarbij het zingen van De Vlaamse Leeuw natuurlijk niet mocht ontbreken. Maar het viel me op dat onze burgemeester niet meezong. Ongetwijfeld een geval van plankenkoorts of misschien een gebrek aan oefening.”

“Daarom zal ik morgenavond een kopie van de tekst en muziek voor de burgemeester meebrengen. Als geheugensteuntje. Wanneer de burgemeester de tijd heeft kunnen we op voorhand nog even samen oefenen ook. Eventueel kan oud-burgemeester Termont ons begeleiden op zijn piano. Ik wil daar gerust een moment voor vrij maken. Ons volkslied is dat waard,” aldus Van Bossuyt.

De tekst van De Vlaamse Leeuw werd kort voor het midden van de 19de eeuw geschreven door de in Gent gevestigde huisarts en toneelschrijver Hippoliet van Peene. Gentenaar Karel Miry componeerde de muziek. Al snel verwierf het lied een prominente plaats binnen de Vlaamse Beweging. In 1974 werden de eerste twee strofes officieel uitgeroepen tot volkslied van de Nederlandse Cultuurgemeenschap en in 1985 tot volkslied van de Vlaamse Gemeenschap.

Recent nog werd de eerste publieke uitvoering van De Vlaamse Leeuw in de Minardschouwburg (1848) herdacht door de 50-jarige Marnixkring Gent Borluut, samen met Koen Crucke en in aanwezigheid van minister-president Geert Bourgeois.

Fractievoorzitter Van Bossuyt besluit: “De viering op het stadhuis is toegankelijk voor iedereen. De feestelijkheden beginnen om 19u. Ik wil alle Gentenaars dan ook uitnodigen om allemaal samen De Vlaamse Leeuw te komen zingen.”