Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Stadsbestuur moet klachten over Westerbegraafplaats ernstig nemen en maatregelen nemen”

Op 4 juni 2021, over deze onderwerpen: Veiligheid

Vandaag raakte bekend dat het Gentse stadsbestuur al talloze klachten had ontvangen over ernstige overlast en criminele feiten op de Westerbegraafplaats. N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Dat het stadsbestuur hier weinig of niets mee gedaan heeft valt erg te betreuren. Dat schepen Heyndrickx (CD&V) de signalen na wat er gebeurd is nog altijd blijft minimaliseren is problematisch. Ook kan het niet dat stadsambtenaren in de pers publiek commentaar geven op klachten van bewoners. Dit stadsbestuur moet beter leren luisteren naar zijn burgers en er de gepaste maatregelen aan koppelen. Niets doen is geen optie.”

Eerder deze week raakte bekend dat een 14-jarig meisje zelfdoding pleegde nadat ze op de Westerbegraafplaats werd aangerand en verkracht door een groep van 5 jongeren waaronder ook minderjarigen. Deze vreselijke gebeurtenis gaf aanleiding tot een golf van verbijstering en afschuw in het hele land. Ook met N-VA Gent zijn we geschokt en leven we mee met de familie van het slachtoffer.

Van Bossuyt: “Voor ons zijn meldingen over drugs dealen, racen op een begraafplaats en grafschennis geen ‘kleine problemen’ zoals schepen Heyndrickx ze in de pers benoemt. Dit zijn vormen van ernstige overlast en criminaliteit die kordaat moeten aangepakt worden. Dit soort dingen onder de mat vegen of quasi negeren is niet de juiste aanpak. Het lijkt duidelijk dat het non-optreden van het stadsbestuur heeft geleid tot een sfeer van straffeloosheid op de begraafplaats.”

De strijd tegen seksueel geweld moet elke dag gestreden worden en overstijgt het lokale niveau. In de federale Kamer pleitte parlementslid Valerie Van Peel (N-VA) er gisteren eens te meer voor een strengere aanpak van seksuele geweldsdelicten. Op Vlaams niveau kondigde minister van justitie Zuhal Demir (N-VA) al aan om langdurige opsluitingen van min-16-jarigen mogelijk te maken. Dankzij voormalig staatssecretaris Elke Sleurs, nu Vlaams parlements- en gemeenteraadslid, bestaat er sinds enkele jaren in drie steden (Gent, Brussel, Luik) een Zorgcentrum na Seksueel Geweld.

Van Bossuyt: “Wat Gent betreft kan het ook niet door de beugel dat stadsambtenaren in de krant een burger onrespectvol proberen wegzetten als onbetrouwbaar of als iemand die de kleinste pietluttigheid aangrijpt om te klagen. Dit gaat in tegen de deontologische code. Ambtenaren mogen zelf geen info delen die op een individuele burger betrekking heeft of er mee naar de pers trekken. We zullen dan ook klacht indienen bij de commissie voor integriteit.”

Van Bossuyt besluit: “Ik zal schepen Heyndrickx in de gemeenteraadscommissie ondervragen over haar aanpak. Voor ons moet de site ’s nachts degelijk afgesloten worden en moet er meer controle komen, met name ook via bewakingscamera’s. Dat het stadsbestuur de plaatsing daarvan op dit moment alleen nog maar overweegt is onaanvaardbaar. Het staat als een paal boven water dat die nodig zijn voor de veiligheid op de site. We moeten er op alle niveaus alles aan doen om een herhaling van zo’n tragisch voorval te voorkomen.”