Uitbreiding LEZ schrappen uit nieuwe Beleidsnota ‘Lucht & Geluid'

Op 13 oktober 2020, over deze onderwerpen: Leefmilieu & Landbouw, Mobiliteit en openbare werken

Op de agenda van de gemeenteraad van 19 oktober stond de nieuwe Beleidsnota ‘Lucht en Geluid’. N-VA-gemeenteraadslid Ronny Rysermans: “Voor ons moet deze beleidsnota op één punt fundamenteel aangepast worden. Actiepunt 1.2.3. – de passage over de uitbreiding van de LEZ – moet geschrapt worden. Met de N-VA hebben we daartoe een amendement ingediend. In de plaats stellen we andere maatregelen voor om de luchtkwaliteit woongebieden in de deelgemeenten en de Gentse wijken te verbeteren.”

N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Ik reken er op dat de collega’s van OpenVLD en sp.a. ons amendement zullen steunen. Beide partijen hebben de uitbreiding van de LEZ eerder al mee op de korrel genomen. Het is nu echt wel tijd om kleur te bekennen: ofwel zijn ze vóór, ofwel zijn ze tégen de uitbreiding van de LEZ. Er is geen tussenweg.”

Gemeenteraadslid Ronny Rysermans, die het LEZ-dossier in de commissie milieu opvolgt: “Met de N-VA zijn we ook voor betere luchtkwaliteit. Maar beleidsmaatregelen moeten altijd proportioneel zijn. En net daar wringt het schoentje: de luchtkwaliteitswinst bij een uitbreiding van de LEZ staat volgens ons niet in verhouding tot de inspanningen die van de burgers en de ondernemingen gevraagd worden. Bovendien heeft het stadsbestuur zijn eigen wagenpark nog niet eens op orde.”

Van Bossuyt besluit: “Een LEZ is niet de enige manier om de luchtkwaliteit te verbeteren. Maatregelen die wij voorstellen zijn het stimuleren van de zogenaamde ‘modal shift’ (met minder autoverkeer), het aanpakken van zwaar doorgaand verkeer, een aangepaste woondichtheid en bebouwingsgraad, extra aandacht voor ‘street canyons’, en ruimte voor bijkomend groen.”