Anneleen Van Bossuyt (N-VA) vraagt ‘Actieplan veilige zwembaden recreatiedomeinen en parken’

Op 10 juli 2019, over deze onderwerpen: Veiligheid

Vandaag berichten diverse media over aanhoudende en ontoelaatbare veiligheidsproblemen in zwembad Rozebroeken. Recent waren er ook al verschillende incidenten in het recreatiedomein Blaarmeersen en in een aantal Gentse parken. Fractievoorzitter Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Zonder alles op een hoopje te willen gooien vind ik dat het tijd is om eens goed na te denken over de veiligheidsaanpak in onze Gentse recreatiedomeinen, zwembaden en parken. Er moet een actieplan komen met alle betrokken partners.”

“Het kan niet dat gezinnen, kinderen en jongeren, meisjes en vrouwen zich zorgen moeten maken dat ze in een zwembad betast of aangerand worden,” stelt Van Bossuyt. “Of dat ze met verbaal of fysieke agressie geconfronteerd worden. Of dat ze niet terecht kunnen bij de medewerkers en verantwoordelijken die verondersteld worden ieders veiligheid te garanderen. Of dat er een groep mensen is die ongestoord kan doorgaan met ongepast gedrag en erger.”

“Het is deze zomer opvallend hoe het ene incident het andere opvolgt,” aldus Van Bossuyt. “En dat zijn dan nog maar alleen de zaken die de media halen. Het stadsbestuur beperkt zich op dit moment tot telkens weer post factum reageren en verklaren dat alles onder controle is. Ik denk dat het dringend tijd is voor een meer proactieve en kordate aanpak. Er is nood aan een echt actieplan dat anticipeert op steeds terugkerende problemen.”

“Concreet vraag ik twee dingen. Ten eerste, specifiek met betrekking tot Rozebroeken, dat het stadsbestuur een onafhankelijk onderzoek instelt. Ten tweede, ruimer, dat de burgemeester alle partners samenbrengt en een pakket maatregelen uitwerkt voor de Gentse recreatiedomeinen, zwembaden en parken. Er zijn voorbeelden in andere steden waar men aan rotte appels die voor problemen zorgen de toegang ontzegt. Ik denk maar een plaatsverbod zoals in het stedelijk zwembad van Oostende. Kortom, ik vraag een lik-op-stuk-beleid zodat de gewone burgers en gezinnen ongestoord kunnen genieten.”