Anneleen Van Bossuyt: “Pak problemen Centrumplein Ledeberg kordaat aan”

Op 31 augustus 2020, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Veiligheid

Afgelopen weekend was er een brand in het sociale appartementsblok van WoninGent aan het Centrumplein in Ledeberg. N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Eerder deze maand waren er al de berichten in de pers over vechtende groepen jongeren en agressie tegen ouderen. Ik ben ook zelf gaan spreken met de bewoners en de zware overlast blijkt al een hele tijd aan de gang. Mensen voelen zich niet meer veilig in hun eigen woonbuurt. Zo kan het echt niet langer. De buurt wordt onleefbaar.

Van Bossuyt: “Doordat de deuren van het appartementsgebouw kapot zijn, kan om het even wie binnen. Bewoners vermoeden dat mensen zonder wettige verblijfpapieren het gebouw binnen dringen. Ik begrijp niet dat WoninGent die deuren niet onmiddellijk herstelt. Men is wel druk doende met het opstellen van allerlei nieuwe visienota’s en investeringsplannen, maar dat dit soort basisproblemen nog altijd niet snel opgelost geraakt is zorgwekkend. Met N-VA vragen we om zonder uitstel sterk te investeren in de veiligheid van de sociale wooncomplexen.”

“Dat houdt ook in dat er voor het Centrumplein een flatwachter moet komen”, zegt Van Bossuyt. “Iemand die de boel in de gaten houdt en die een rechtstreeks aanspreekpunt is voor de huurders. Iemand die wanneer het nodig is een rechtstreekse lijn heeft met de politie en met Ivago om problemen met illegalen, drugsdealers en sluikstorters snel en kordaat aan te pakken.”

“De bewoners vragen ook om bewakingscamera’s voor het gebouw en het plein”, stelt Van Bossuyt vast. “Met N-VA steunen we die vraag 100%. Camera’s lossen misschien niet alles op, maar in andere steden begrijpt men al jaren dat ze een integraal onderdeel zijn van een modern veiligheidsbeleid, in de eerste plaats in wijken met ernstige overlastproblemen.”

Van Bossuyt besluit: “Door telkens halfslachtig of minimaliserend te reageren laten burgemeester De Clercq en het stadsbestuur de bewoners aan hun lot over. We hebben het onlangs ook gezien in de Brugse Poort. Eventjes twee tijdelijke camera’s, maar ze moeten alweer weg. En volgens onze contacten in de buurt is er niets veranderd. De drugs en andere criminaliteit en overlast duren gewoon voort. De politie doet wat ze kan, maar ze krijgen onvoldoende steun vanuit het stadsbestuur.”