Anneleen Van Bossuyt wil criminaliteitscijfers per deelgemeente of wijk. Gentenaars hebben recht op volledige en transparante informatie

Op 28 mei 2019, over deze onderwerpen: Veiligheid

N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Ik ben blij dat burgemeester De Clercq gisteren in de gemeenteraad positief heeft gereageerd op  mijn voorstel om de Gentse criminaliteitscijfers publiek online beschikbaar te maken voor alle Gentenaars, en dit per deelgemeente en per stadswijk. Veiligheid is voor ons een belangrijk thema en de mensen hebben recht op volledige en transparante informatie.”

“Tot nu toe geeft het stadsbestuur alleen criminaliteitscijfers voor het hele Gentse grondgebied,” legt Van Bossuyt uit. “Hoe de criminaliteit in bijvoorbeeld het stadscentrum of in Drongen of in Oostakker of in Nieuw Gent evolueert: de burgers – en ook de gemeenteraadsleden – hebben er het raden naar.”

“Dat is niet meer van deze tijd: mensen willen informatie op maat van hun eigen buurt. Als overheid moeten we die ook aanreiken. Verschillende steden en gemeenten in binnen- en buitenland zijn ons al voorgegaan,” zegt fractieleider Van Bossuyt. “De politie-eenheid Den Haag in Nederland bijvoorbeeld biedt via www.hoeveiligismijnwijk.nl cijfers tot op buurtniveau. Ook de Antwerpse politie investeert in districtsrapporten met criminaliteitscijfers tot op wijkniveau. Dat willen wij in Gent ook.”

“Via de online-buurtmonitor en andere platformen biedt het stadsbestuur een massa cijfers over allerhande thema’s: demografie, wonen, onderwijs, economie, werk, gezondheid, welzijn, mobiliteit, armoede, milieu, sport, cultuur, enz. Maar de data over veiligheid en overlast zijn erg mager. Met ons voorstel willen we aan dit manco verhelpen. Veiligheid is immers een kerntaak van de lokale overheid,” motiveert Van Bossuyt nog.

Van Bossuyt besluit: “Meten is weten luidt het spreekwoord. Via criminaliteitscijfers per deelgemeente en stadswijk kan het veiligheidsbeleid heel gericht gevoerd worden. En de Gentenaars mogen dat allemaal weten wat ons betreft. Mensen hebben het recht om te weten of de criminaliteit – inbraken, diefstallen, drugsfeiten, enz. – in hun buurt daalt of stijgt. Ze vragen dat ook. Voor ons is dit een vanzelfsprekendheid.”