Asociale taxlift

Op 8 juli 2022, over deze onderwerpen: Beleid & financiën
Belastingverhoging

Het is zover. Het stadsbestuur verhoogt de Gentse belastingen.

In het OpenVLD-verkiezingsprogramma garandeerde toen nog kandidaat-burgemeester Mathias De Clercq nochtans dat dit niet zou gebeuren. Ook het bestuursakkoord verzekerde dat de belastingen niet omhoog zouden gaan. Gebroken beloftes …

De meerderheidspartijen proberen de ingrepen nu te verkopen als een ‘sociale taxshift’. Maar het gaat onomstotelijk om een ‘asociale taxlift’. De cijfers zijn wat ze zijn: +23 miljoen extra belastinginkomsten per jaar voor burgemeester Mathias De Clercq & co. Een platte belastingverhoging.

De fabel over ‘de sterkste schouders die de zwaarste lasten dragen’ is makkelijk doorprikt. Alleenstaanden (al dan niet met kinderen) en gepensioneerden met een eigen woning worden het zwaarst getroffen: zij zullen de forse verhoging van de onroerende voorheffing het meest voelen, terwijl de beperkte verlaging van de personenbelasting weinig of geen compensatie biedt. Is dat sociaal?

Bedrijven en ondernemers zijn dubbel de pineut. Zij zullen 10 miljoen van de belastingverhoging betalen en mochten eerder al 1,5 miljoen euro extra aan bedrijfsbelastingen ophoesten.

Voor ons is het duidelijk: het stadsbestuur moet de hand in eigen boezem steken. Al jaren leeft men boven zijn stand. Elke financiële meevaller wordt meteen uitgegeven aan nog meer personeel en wat betreft schulden (1 miljard tegen 2025) is het devies ‘the sky is the limit’.

Andere steden en gemeenten kiezen – zoals goede huisvaders – voor een voorzichtig financieel beleid met het aanleggen van reserves. Een stevige appel voor de dorst in tijden van hoge inflatie. Niet in Gent dus. Met als gevolg dat alle Gentenaars nu mee op de blaren mogen zitten. Door het geknoei van hun stadsbestuur.

Maar Gent is gelukkig zoveel meer dan dat stadsbestuur. Onze stad heeft - zeker nu de zon volop van de partij is - alles in huis voor een geslaagde uitstap of vakantie in eigen streek. En de Gentse Feesten staan eindelijk weer voor de deur. Ik wens iedereen van harte een deugddoend verlof, een fijne zomer en een fijne Vlaamse feestdag!

Met Gentse groeten,

Anneleen Van Bossuyt