Ballonnetjes

Op 8 maart 2024, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Jeugd (+ onderwijs), Sociale zaken
ballonnen

Met de gemeenteraadsverkiezingen in zicht lanceren de Gentse meerderheidspartijen het ene ballonnetje na het andere.

Zo pleit de stadslijst van burgemeester Mathias De Clercq (OpenVLD) voor gratis warme schoolmaaltijden voor álle Gentse kleuters. Met een geschatte kost van 6 à 7 miljoen euro per jaar. De lamentabele toestand van de stadskas vormt geen bezwaar.

Met N-VA Gent vinden we dat schoolteams hun tijd zoveel als mogelijk moeten besteden aan  kennisoverdracht en aan het ontwikkelen van de talenten van kinderen en jongeren. De uitdaging is nu al groot genoeg, met o.a. één derde van de Gentse leerlingen die het Nederlands niet als thuistaal hebben.

Gezinnen in armoede verdienen absoluut veerkrachtige ondersteuning met als doel (terug) op eigen benen te kunnen staan. Maar leerkrachten zijn geen sociaal werkers. Dat er teveel tijd naar niet-onderwijstaken gaat, is ook een bezorgdheid van de onderwijsinspectie, zo leerden contacten met het werkveld.

We mogen gerust meer de nadruk leggen op de ouderlijke verantwoordelijkheid. Die verantwoordelijkheid letterlijk ‘oplossen’ door als overheid zelf voor een lunch te zorgen, is niet wenselijk. Wel kan je via sociale organisaties mensen in moeilijke thuissituaties – tijdelijk – begeleiden om hen op dat vlak de nodige vaardigheden bij te brengen.

Persoonlijk vind ik het voorstel ook een aanslag op de ouderlijke vrijheid. Veel ouders kiezen graag zelf wat hun kinderen op school eten. Veel (groot)ouders smeren met veel liefde boterhammen of geven zeer geapprecieerde overschotjes van de avond voordien mee. En wat met de gezellige gekookte gezinsmaaltijd ’s avonds?

Met de N-VA willen we zeker investeren in onderwijs. Maar voor ons moet de klemtoon liggen op bijvoorbeeld een betere voor- , na- en buitenschoolse opvang, en dat – belangrijk – in de scholen van álle Gentse onderwijsnetten. Een andere focus is 200% inzetten op het verbeteren van de Nederlandse taalkennis van anderstalige leerlingen en hun ouders.

Tot slot, en zoals onze Angelsaksische vrienden weten: “There ain't no such thing as a free lunch". Altijd betaalt iemand de rekening. In dit geval de Gentse belastingbetaler. Die heeft al een fikse belastingverhoging mogen voelen. Die zit niet zit te wachten op nieuwe dure ballonnetjes.

Met Gentse groeten,

Anneleen Van Bossuyt