Blaarmeersen en Gentbrugsemeersen naar Farys

Op 21 februari 2015, over deze onderwerpen: Cultuur & Sport, Intercommunales, Personeel, Stadsdiensten

Gemeenteraadslid Sandra Van Renterghem vroeg of het klopte dat Stad Gent de camping en de sportinfrastructuur op de Blaarmeersen niet langer zelf wil uitbaten.

Stad stoot camping en Blaarmeersen af

De camping Blaarmeersen wordt in 2016 in concessie gegeven. Stad Gent wil daarnaast de sportinfrastructuur op de Blaarmeersen en de geplande buurtsportinfrastructuur op de Gentbrugse Meersen overdragen aan Farys, het vroegere TMVW. Dat bevestigt Resul Tapmaz (SP.A), schepen van Sport.

Gemeenteraadslid Sandra Van Renterghem (N-VA) stelde in 2013 al een vraag over de toekomst van het domein Blaarmeersen. Toen kon schepen Tapmaz nog niets zeggen. Onlangs herhaalde ze haar vraag, en nu blijkt dat de stad de camping en de Blaarmeersen uit handen geeft.

De camping op de Blaarmeersen wordt vanaf 2016 in concessie gegeven aan een privé-exploitant. 'Het schepencollege oordeelt dat het exploiteren van een camping niet tot de kerntaken van de stad behoort.' De camping moet wel volgens dezelfde principes worden geëxploiteerd. 'Het is niet de bedoeling dat het een verblijfscamping wordt, met dezelfde kampeerders die er elk weekend doorbrengen', zegt Tapmaz.

Een projectteam onderzoekt of er sportinfrastructuur op de Blaarmeersen en daarbuiten kan worden overgedragen aan watermaatschappij Farys, het vroegere TMVW. 'Het team bekeek eerst of we er een verzelfstandigd agentschap van konden maken. Maar de infrastructuur inbrengen in Farys lijkt een beter idee. Farys exploiteert al de zwembaden en sporthallen in Gent. Ze kunnen dat goed en het is finan­cieel voordeliger, omdat er btw-recuperatie mogelijk is', zegt Tapmaz.

Concreet gaat het onder meer om het rugbyveld, de voetbalvelden, de tennishallen en het strandgebouw op de Blaarmeersen. Op de Gentbrugse Meersen is tegen 2017 een cluster van buitensportinfrastructuur gepland met voetbal- en korfbalvelden. Ook die velden zouden naar Farys gaan.

Het groenbeleid van het domein Blaarmeersen blijft wel bij Stad Gent. Dat wil zeggen dat de paden, de parkings, het groen, het strand en het water door de stad worden onderhouden.

'We hopen dit dossier eind dit jaar rond te hebben. Vermoedelijk gebeurt de inbreng in fasen. Tegen 2016 willen we nieuwe voetbalaccommodatie in Sint-Kruiswinkel hebben en die wordt wellicht voor de zomer al ingebracht. De Blaarmeersen en andere dossiers volgen tegen eind dit jaar.'

Wat gebeurt er met de personeelsleden? Op de Blaarmeersen werken 27,5 voltijdse equivalenten. Daarnaast zijn er nog vijf personeelsleden binnen de unit infrastructuur van de Sportdienst. Tapmaz: 'Niemand wordt ontslagen. We zullen de mensen goed begeleiden. Ze zullen de keuze hebben om over te stappen naar Farys, met behoud van al hun rechten, of naar een andere baan binnen de stad.'

Het Nieuwsblad 21 februari 2015