BLOG: Hoelang nog in 's hemelsnaam, Catilina, zal je ons geduld misbruiken?

Op 2 mei 2011

De eerbiedwaardige Louis Tobback gebruikte deze woorden om Bart De Wever een sneer te geven en de langdurige regeringsonderhandelingen aan te klagen.
Tobback kon geen toepasselijker beeld oproepen want het toont hoezeer de man Bart De Wever en zijn idealen veracht.

De woorden werden uitgesproken door de befaamde redenaar Cicero, een voorvechter van de Romeinse Republikeinse waarden die de Republiek probeerde te redden van een samenzwering van Lucius Sergius Catilina. Catilina had de consulaire verkiezingen van Cicero verloren en besloot dat de enige manier om zijn eer te redden (en te ontsnappen aan de woekeraars die hem het geld voor zijn campagne hadden geleend) het bestaande bestel omver te werpen was. Dit door een gewelddadige revolutie te ontketenen bij de arme massa en de Republiek in chaos, anarchie en de vernieling te storten. Dankzij deze redevoering werd Catilina gedwongen de stad te ontvluchten en mobiliseerde het Romeinse volk zich tegen hem waardoor hij, samen met zijn geïmproviseerd legertje, werd verslagen.

Louis Tobback kan ons natuurlijk geen beter voorbeeld geven waarin hij aantoont hoe hij tegen Bart De Wever aankijkt en zichzelf uiteraard. Cicero, de befaamde rechtschapen en vaderlandslievende redenaar, kruist de degens met de meedogenloze Catilina, die erom bekend stond even arrogant en kwaadaardig te zijn als hij machtslustig was. Cicero, Pater Patriae, Vader des Vaderlands! Ja, het staat hem wel, die eerbiedwaardige Louis Tobback.

Toch lijkt er iets niet te kloppen aan dit beeld. Iets wat mij, als zijnde historicus, eraan stoort.
Catilina, de volksmenner, mocht dan wel een egoïstisch machtsgeil figuur zijn, toch was er iets aan zijn boodschap dat rechtschapenheid uitstraalde. Rome was, ondanks haar rijkdom en grootsheid, een stad van armen. Mensen die torenhoog in de schulden zaten, ontheemden wier land gestolen was door inhalige landeigenaren.  Legionairs die zo trouw hun land gediend zagen, toen ze terugkwamen van jarenlange campagnes, dat hun lapje grond waarvan ze leefden niet meer de hunne was en waren veroordeeld tot het leven in overbevolkte krotten die ieder moment konden instorten… De sociale crisis was enorm. De Romeinse aristocratie zag niet om, de Romeinse aristocratie gaf er niet om. Fortuna en haar grillen waren genadeloos.
Catilina’s motieven waren dan wel slecht, zijn boodschap was dat niet. De mensen vonden met recht en rede dat er iets aan hun situatie moest worden gedaan, dat dit onrecht moest worden bestraft. En als Catilina de oplossing biedt dan, bij Jupiter, sluiten we ons aan!
We moeten ons natuurlijk geen illusies maken. Revoluties dienen enkel de revolutionairen, niet het volk. De oude heersende klasse wordt vervangen door een nieuwe en alles blijft bij het oude. Dat Catilina hun problemen zou oplossen was wishful thinking van de Romeinse massa.

Doch als we dit lezen, en aandachtig lezen, dan moeten we toch opmerken dat Louis Tobback daar een grondige fout heeft gemaakt. Catilina klaagde sociale wantoestanden aan, maar deed er niets aan. Integendeel, hij was evenzeer een lid van de gevestigde orde. Niet de maatschappij moest worden vervangen volgens hem, enkel wie er aan het hoofd stond.

Hé maar Louis…is dat niet meer jouw standpunt dan dat van Bart De Wever? Is het niet de sp.a die opkomt voor de armen der maatschappij, voor de ‘verworpenen der aarde’ zoals de Internationale zegt?

Is het niet de sp.a /PS die bij machte van haar vakbondsarm ABVV de mensen probeert op te roeren tegen die “N-VA’ers die armoede zullen creëren”?

En is het niet dankzij de sp.a en haar mandatarissen, de gevestigde orde, die de maatschappij ontregelen en  armoede in stand houden door met de ene hand uitkeringen uit de delen en met de andere deze weer af te pakken door hoge energieprijzen?

Bent u het dan ook niet die de winnaar van de verkiezingen, verkiezingen die nog steeds dé pilaar, hét fundament van onze samenleving vormen probeert onderuit te halen?

U beseft het misschien niet, meneer Tobback. Maar u bent het element dat de staat ontregelt. En als ik zo vrij mag zijn ook u eens te citeren: “Wat voor een pretentie hebt u eigenlijk?” U hebt jaren meegeholpen het rotte systeem te creëren dat nu het einde van haar leven heeft bereikt en dan klaagt u dat anderen het niet kunnen maken. Uw oplossing is:”Negeer de verkiezingen! De Vlaming wil verandering, so what?”
 Hoelang nog, Louis, gaat u uw eigen landgenoten helpen discrimineren. Hoelang nog wilt u blind zijn voor de armoede die stijgt in België door deze inefficiënte staat en het beleid van uw partij? Hoelang nog wilt u zo hypocriet zijn, meneer Tobback?  O tijden, O zeden!

Desondanks is nog steeds het doel van de N-VA een efficiënte Belgische, ja Belgische, staat te creëren voor het goed van al haar inwoners. Desondanks zijn wij het die de staat willen redden. Ja, toegegeven, we willen meer Vlaanderen! Maar niet ten koste van onze Waalse zuiderburen. Als we het land nu zouden kapotmaken, zou iedereen armer worden en dat weten wij ook. En dat weet u ook.

Als Vlaanderen ooit onafhankelijk wordt, zal het dat worden volgens deze wet of het zal niet onafhankelijk worden: Salus Populi Suprema Est Lex, het welzijn van het volk is de hoogste wet, ook eentje van Cicero! Het zou u sieren eerder deze spreuk ter harte te nemen en niet uw eigen kenmerken op andere politici te projecteren.

Pieter Baert,
Voorzitter Jong N-VA Gent.