Burgerinitiatief IntelliGent Mobiel

Op 28 mei 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

Op naar 30.000 handtekeningen voor een referendum over het circulatieplan

Het burgerinitiatief IntelliGent Mobiel start een campagne om minstens 30.000 handtekeningen te verzamelen om een referendum af te dwingen over het Gentse circulatieplan. Het is een samenwerking van N-VA Gent en Mobiel Gent, een platform van Gentse burgers, zelfstandigen, handelaars en vrije beroepers. Elk vanuit onze eigen visie, met als gemeenschappelijke deler dat we ervan overtuigd zijn dat dit circulatieplan nefast is voor Gent en de Gentenaren. Waarom? En hoe kan je als Gentenaar of betrokkene dit initiatief steunen?

 

Termont: "Niet-Gentenaars gaan zich vastrijden in Gent, en dat is goed"

Wie in het centrum moet zijn met de wagen zal ferm afzien. Burgemeester Termont is daar overigens eerlijk over. Zo liet hij eerder optekenen dat het “een zware gok” is, waarvan hij “hoopt dat het goed uitdraait: in de wijken zal men content zijn, maar wie niet van Gent is, die zal zich vastrijden en vloeken”. Dat geldt uiteraard ook voor de bewoners van de Gentse deelgemeenten, met de groeten van SP.a, Groen en Open VLD.

Tegelijk wordt de voetgangerszone een stuk groter. Dat zal best aangenaam zijn, als je dat geleidelijk doet. Straat per straat toevoegen, als het economische weefsel kan volgen: als er winkels en horeca in ontstaan en een publiek kunnen vinden. Een big bang dreigt een stuk dode stad te creëren. Dat zegt niet de N-VA, maar tal van internationale experts en zelfs oud-burgemeester Frank Beke.

 

N-VA pleit voor faciliterend beleid als alternatief

Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) wil mensen ontmoedigen om met de auto naar Gent komen. Waar groen-links echter niet goed mee overweg kan, is vrijheid, de vrije markt: mensen zijn vrij om zelf hun keuzes te maken en te gaan werken en winkelen in Gent of in Lochristi. In plaats van op een andere manier naar Gent te komen, neemt men wel de auto naar ergens anders. Niet alleen bezoekers worden weggedrukt, ook handelszaken. Een jammerlijk gevolg van deze keuze een paaltjesbeleid.

Het alternatief voor dergelijk ontmoedigingsbeleid, is een faciliterend beleid. Een beleid dat mensen helpt om zich te verplaatsen en hen daarbij verleidt naar goed uitgebouwde alternatieven voor de wagen. Een beleid waar de stad niet ideologisch-remmend optreedt, maar zich net dienstverlenend opstelt. Een Gent dat, samen met de private sector, parkeerdiensten en mobiliteitsdiensten levert voor een eerlijke prijs. Een stad die bewoners, ondernemers, medewerkers en consumenten opnieuw verleidt in plaats van wegjaagt.

 

Steun IntelliGent Mobiel

Daarom vragen we uw steun voor de petitieactie voor een referendum. Teken mee, verzamel mee, of doe een donatie zodat alle Gentenaars zich hierover kunnen uitspreken.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is