Circulatieplan: N-VA Gent wil ernstig onderzoek naar de gevolgen voor handel en horeca

Op 27 september 2017

Het stadsbestuur wil de impact van het nieuwe circulatieplan evalueren. Gemeenteraadslid Gert Robert vroeg eerdere deze maand in de commissie mobiliteit waaruit die evaluatie zou bestaan. Bleek dat er van alles onderzocht zou worden (verkeersdrukte, doorstroming openbaar vervoer, aantal fietsers, luchtkwaliteit…), maar niet de gevolgen voor onze lokale economie, handel en horeca.

Gert stelde daarom op de gemeenteraad van dinsdag jl. voor om die economische impact toch zeker ook mee te evalueren, minstens via een brede enquête bij de Gentse handelaars en ondernemers. Verbazing alom toen schepen Watteeuw (Groen) en schepen Peeters (Open VLD) plots verklaarden dat de economische impact wél wordt onderzocht: Gerts voorstel kwam te laat en was nergens voor nodig.

Maar we laten ons als oppositie niet met een kluitje in het riet sturen, want na wat zoekwerk blijkt het volgende: het zogenaamde onderzoek naar de economische impact is niet meer dan een rondje gesprekken (duurtijd = 2 uur) met focusgroepen (van maximaal 15 mensen!). Handelaars of ondernemers worden in het besluit ter zake niet eens genoemd!
(u kunt het hier het volledig besluit terug vinden)

Voor Gert is de zaak duidelijk: “De schepenen hebben ons en de Gentse burgers proberen misleiden. Volgende maand dienen we ons voorstel voor een grootschalige en onafhankelijke enquëte bij de Gentse handelaars en ondernemers gewoon opnieuw in. We zullen dan zien of dit stadsbestuur het op een ernstige manier in kaart brengen van de economische impact van het circulatieplan belangrijk vindt of niet.”