Commotie over plan voor fietsstalling met toilet in 15de-eeuws Groot Vleeshuis. Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Dit monument verdient beter. Lanceer een open oproep en kijk welke creatieve en haalbare voorstellen er uit komen”

Op 30 januari 2023, over deze onderwerpen: Cultuur & Sport, Mobiliteit en openbare werken
Groot Vleeshuis (foto door Rolf Kranz, CC BY-SA 4.0)

Afgelopen vrijdag kondigde het stadsbestuur aan van het Groot Vleeshuis op de Groentemarkt een fietsstalling met toilet te willen maken. N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Wat is de meerwaarde om van zo’n historisch monument een fietsstalling en openbaar toilet te maken? Toen ik het hoorde dacht ik eerlijk gezegd dat het om een bijzonder vroege en weinig geslaagde aprilgrap ging. Maar nee, het blijkt een ideetje uit de koker van schepen van mobiliteit Watteeuw (Groen) en schepen van facilitair management El-Bazioui (Groen) te zijn. En blijkbaar laat burgemeester Mathias De Clercq (OpenVLD) maar weer begaan.”

Van Bossuyt: “Het gebouw – eigendom van de stad – werd de voorbije jaren sterk verwaarloosd. Een paar noodingrepen hier en daar, geen structurele aanpak. Dat er geld gevonden is om het eindelijk te laten restaureren is op zich dus een goede zaak, maar de invulling die het stadsbestuur er aan wil koppelen is een gemiste kans.”

Van Bossuyt: “Ons middeleeuws en ander historisch patrimonium – uniek, ook op wereldvlak – wordt stiefmoederlijk behandeld. Het stadsbestuur heeft geen visie. Dat zeggen wij niet alleen, dat zeggen ook tal van historici en andere academici die begin 2021 nog een open brief schreven aan het stadsbestuur om hier verandering in te brengen. Maar de oproep lijkt in dovenmansoren te zijn gevallen.”

Van Bossuyt: “Een masterplan voor ons erfgoed wordt al een eeuwigheid aangekondigd, maar ik heb er nog geen letter van gezien. De toekomst en timing van belangrijke erfgoeddossiers zoals de Opera, het Gravensteen en de Citadelsite zijn vandaag onduidelijk. Ook aan bijvoorbeeld het Stadhuis is vanbinnen en vanbuiten nog heel veel werk. We zijn een monumentenstad en daar moeten we als bestuur sterk op inzetten. Het is onze verantwoordelijkheid om ons rijke erfgoed voor de komende generaties gaaf te houden.”

Van Bossuyt: “Het Groot Vleeshuis is een prachtgebouw dat een apart toekomsttraject verdient. Ik zal vanavond in de gemeenteraad voorstellen dat er een open oproep gelanceerd wordt. Alle geïnteresseerden kunnen dan creatieve én haalbare plannen indienen. Met N-VA vinden we het ook belangrijk dat over die voorstellen en ideeën publiek gecommuniceerd wordt, alvorens ze verder te beoordelen en dan te beslissen.”

Van Bossuyt besluit: “Erfgoed leeft. Dat blijkt uit de talrijke reacties van Gentenaars op de plannen van het stadsbestuur. Wat ook blijkt: veel mensen zien de nieuwe bestemming absoluut niet zitten. In andere steden zijn er prachtige voorbeelden van hoe zo’n gebouw een nieuwe toekomst kan krijgen als moderne en gezellige markthal en ontmoetingsplaats. Maar er zijn vast ook andere mogelijkheden. Hoe dan ook: ons Groot Vleeshuis verdient een publiek debat.”