Corona-crisis: “Nood aan samenwerking en steunplan”

Op 23 maart 2020

N-VA-fractievoorzitter Anneleen Van Bossuyt: “De Corona-crisis treft ons allemaal. Nu is  niet het moment voor politieke meningsverschillen en grote debatten. De Gentse N-VA-fractie  steunt het stadsbestuur om op lokaal vlak alle maatregelen te nemen die nodig zijn. Alleen samen bieden we deze crisis het hoofd.”

“Namens de Gentse N-VA dank ik iedereen die in deze moeilijke tijden onze stad draaiende houdt: onze zorgverleners,  de mensen in de onmisbare diensten (zoals de politie, de brandweer, Ivago, de voedingsindustrie, …), de leerkrachten die kinderen opvangen, …”, maar ook alle Gentenaars die in hun buurt het verschil proberen te maken voor anderen . Ik dank uiteraard ook de stadsmedewerkers die alles in het werk hebben gesteld om de gemeenteraad te  laten doorgaan. Hierdoor kunnen we burgers, verenigingen en ondernemers blijven ondersteunen.”

”Ik roep het stadsbestuur alvast op om na te denken over een steunplan na deze crisis”, stelt Van Bossuyt. “Ook als stad moeten we een helpende hand reiken aan burgers, ondernemers en verenigingen in moeilijkheden, bovenop de maatregelen van de Vlaamse en federale overheid. Het zopas gelanceerde platform ‘Gent Helpt’ is een mooi voorbeeld.”

Van Bossuyt besluit: “In andere steden en gemeenten plant men bijvoorbeeld een gratis horeca- of winkelbon om de middenstand te steunen. Of scheldt men burgers en organisaties de huur voor geboekte stadszalen kwijt of voorziet men financiële steun voor geschrapte evenementen. Het opschorten van belastingen kan ook een optie zijn, ik denk bijvoorbeeld aan de terrasbelasting. Er zijn heel wat opties.”