Coronaherfst

Op 2 november 2020

Beste N-VA-lid,

De tweede coronagolf heeft ook Gent in zijn greep. We moeten hier als Gentenaars opnieuw samen door. De zorgsector draaiende houden, scholen open houden en jobs en ondernemingen beschermen. Dat zijn de prioriteiten voor ons.

Onze huisartsen en ziekenhuizen zitten opnieuw in zwaar weer. Het stadsbestuur moet actief luisteren naar hun noden en ondersteunen waar mogelijk, met materiaal of logistiek of in de testcentra. Dat geldt evenzeer voor de woonzorgcentra in onze stad. Maar ook geïsoleerde of kwetsbare mensen daarbuiten mogen we niet uit het oog verliezen. De sociale en psychologische impact van de coronacrisis valt niet te onderschatten.

De scholen zoveel als haalbaar open houden is cruciaal, desnoods met deeltijds afstandsonderwijs. Minister Weyts (N-VA) zet hier terecht alles op alles. We moeten alles doen om een nieuwe leerachterstand te voorkomen. Vlaanderen voorziet hiervoor extra middelen. Het stadsbestuur zou de minister hierin 100% moeten steunen.

Met N-VA vragen we dat het stadsbestuur de zwaar getroffen horeca, winkels en andere sectoren ondersteunt. De recente belastingverhogingen moeten op de schop. Dat geldt ook voor de nog geplande verhoging van de bedrijfsbelasting met 1,3 miljoen euro. Idem voor de uitbreiding van de LEZ en de praktijktesten. Dit is allesbehalve het moment om ondernemers te pesten met extra lasten. Ondernemers zorgen voor jobs voor iedereen.

Als we ons samen aan de regels houden krijgen we het virus binnen de kortst mogelijke termijn klein. Dit is ook het moment om onze solidariteit te tonen: met kwetsbare mensen in onze omgeving, met lokale handelaars en horeca, … Niemand van ons kan iedereen helpen, maar iedereen kan wel iemand helpen. Namens de N-VA gemeenteraadsfractie wens ik iedereen van harte het beste in deze moeilijke periode.

Met Gentse groeten,

Anneleen Van Bossuyt,