Coronazorgen, Niveau 4 & het Gravensteen

Op 7 oktober 2020, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Cultuur & Sport, Economie & Werk, Veiligheid

Beste N-VA-lid,

De voorbije coronazomer verliep in onze stad niet zonder incidenten. In de Blaarmeersen moesten veiligheidsmensen maar liefst 14.700 (!) keer tussen komen. Herhaaldelijk kwam het ook tot fysieke agressie en vechtpartijen, met name door Brusselse jongeren. Dat aangevallen politieagenten geheel onterecht werden beticht van racisme was een triest dieptepunt. Met N-VA pleiten we ervoor om de Blaarmeersen in de eerste plaats voor te behouden aan bezoekers uit Gent en de Gentse rand. Dat zou al heel wat problemen kunnen oplossen.

Op tv kan iedereen ondertussen zien hoe het in Gent de verkeerde kant uit gaat met de drugsproblematiek. De documentairereeks Niveau 4 toont een ontluisterend beeld van hoe wijdverspreid drugs zijn in onze stad. We zien ook de verschrikkelijke gevolgen van drugsverslaving, niet alleen voor wie verslaafd is, maar ook voor hele woonblokken en wijken. Ook de Gentse politiechef waarschuwt er nu openlijk voor dat georganiseerde drugscriminelen onze stad steeds meer in hun greep proberen te krijgen. Met N-VA pleiten we voor een doortastende aanpak en geen gedoogbeleid, in het bijzonder in de omgeving van scholen en op andere plekken waar veel kinderen en jongeren komen.

De aanhoudende coronacrisis zorgt ervoor dat onze stedelijke economie in woelig water blijft. De werkloosheid stijgt en het aantal startende ondernemers neemt sterk af. Experts wijzen er op dat het ergste waarschijnlijk nog moet komen. Met N-VA pleiten we voor een relanceplan dat onze Gentse ondernemers de nodige zuurstof biedt. Maar de bevoegde OpenVLD-schepen reageerde afwijzend. Jammer, want de Gentse ondernemers zitten echt niet te wachten op de plannen van het stadsbestuur: een verhoging van de bedrijfsbelastingen met 1,3 miljoen, de invoering van praktijktesten op de werkvloer, en de uitbreiding van de LEZ.

De afgelopen weken werden tenslotte nieuwe plannen voor het Gravensteen – misschien wel het bekendste Gentse monument – voorgesteld. Wat daarbij opviel is dat het stadsbestuur hierover geen enkele vorm van participatie voor de Gentenaars organiseerde. Daar is nochtans duidelijk nood aan, getuige de door buurtbewoners opgerichte actiegroep SOS Gravensteen. Met N-VA steunen we die vraag naar participatie voluit (zie ook verderop).

Ziezo, daarmee is het nieuwe politieke werkjaar ook in Gent terug van start gegaan. We weten alleszins wat gedaan.

Namens de Gentse N-VA-fractie wens ik iedereen alvast een mooi begin van de herfst toe.

Met Gentse groeten,

Anneleen Van Bossuyt,