Cultuurpactcommissie: Gents Cultuurbeleid gaat in de fout

Op 25 november 2013

Eerder dit jaar gaf het bureau van de Vaste Nationale Cultuurpactcommissie de Gentse N-VA-fractie gelijk in haar klacht over de samenstelling van de Algemene Vergadering van de Vlaamse Kunstcollectie vzw en de Raad van Bestuur van NTGent.

De samenstelling van de vertegenwoordigers van de stad Gent voldoet namelijk niet aan de Cultuurpactwet en het Cultuurpactdecreet omdat de verhouding tussen de verschillende politieke en ideologisch-filosofische strekkingen geen weerspiegeling is van de Gentse gemeenteraad.

Bijvoorbeeld voor NTGent zijn van de vijf “Gentse” vertegenwoordigers er 3 gestuurd door de SPa, 1 door Groen en 1 door de OVLD.

Gent zegt weliswaar dat sommige personen geen politieke kleur hebben, maar in de officiële fiches van de stad Gent  staan diezelfde mensen expliciet gelieerd aan één van de meerderheidspartijen. Daar zijn (gewezen) politici bij, maar ook gewezen kabinetsmedewerkers of (bestuurs)leden van de lokale politieke afdeling.

De procedureel verplichte Verzoeningsprocedure heeft niets opgeleverd. Isabelle De Clercq (N-VA): “De Cultuurpactcommissie was verbaasd over de houding van het Gentse schepencollege. Gent profileert zich graag als progressieve en tolerante stad. Maar dus niet als het om postjes gaat.

Vandaag heeft het hoogste orgaan van de Cultuurpactcommissie een definitieve beslissing genomen(zie bijlagen). Deze was vernietigend voor het stadsbestuur. De stad wordt formeel gevraagd de politieke en ideologische verhoudingen in de culturele instellingen te respecteren en ervoor te zorgen dat de Gentse N-VA fractie, als grootste oppositiefractie, een effectief mandaat krijgt.

De Gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen heeft van de Cultuurpactcommissie de opdracht gekregen om toe te zien of het stadsbestuur de beslissing uitvoert en moet desgevallend passende maatregelen treffen.

Deze beslissing is een serieuze blaam voor het Gentse cultuurbeleid.

Karlijn Deene (N-VA): “Ik vind het jammer dat het Schepencollege geweigerd heeft om samen met ons naar een oplossing te zoeken. Onze fractie heeft zich altijd constructief opgesteld en zal dat blijven doen. Het Gentse cultuurbeleid moet er zijn voor iedereen, niet alleen voor Gentenaars van “de juiste partijen.”