Daling Gentse criminaliteitscijfers stagneert: tijd voor vernieuwde aanpak - Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Gentenaars en politie, samen maken we Gent veiliger”

Op 18 maart 2019, over deze onderwerpen: Veiligheid

Anneleen Van Bossuyt, fractievoorzitter N-VA: “De criminaliteitscijfers 2018 tonen een lichte daling ten opzichte van vorig jaar. Dat is uiteraard positief. Tegelijk stagneert de dalende trend van de voorbije jaren. Die vaststelling moeten we ook durven maken.”

“Om de criminaliteit de komende jaren structureel te verminderen is er nood aan een vernieuwde aanpak in het Gentse veiligheidsbeleid,” meent Van Bossuyt. “We moeten de Gentenaars meer betrekken en investeren in slimme camera’s en in andere moderne hulpmiddelen.”

Het aantal woninginbraken is licht gedaald, maar gemiddeld toch nog altijd drie per dag. Tegelijk is er een stijging van het aantal inbraken in bedrijven of handelszaken, waardoor het totaal aantal inbraken op hetzelfde peil blijft als in 2017. “Gentse  burgers vragen naar buurtinformatienetwerken (BIN) en andere vormen van digitale informatie-uitwisseling met de politie. Maar het stadsbestuur blijft dit afwijzen. Vorige maand nog stemden de meerderheidspartijen tégen het voorstel van collega-raadslid Sandra Van Renterghem voor een BIN in Oostakker na een golf van inbraken daar. De vraag kwam nochtans van de bewoners zelf.” aldus Van Bossuyt.

Het aantal autodiefstallen in 2018 bedraagt 109, dat is meer dan de twee jaren ervoor. Anneleen Van Bossuyt: “Slimme camera’s met nummerplaatherkenning kunnen helpen gestolen voertuigen snel op te sporen. Onbegrijpelijk dat Gent blijft aarzelen om ANPR-camera’s in te zetten voor criminaliteitsbestrijding. En wanneer komt er een cameraschild rond Gent zoals bijvoorbeeld in Mechelen? Ook andere slimme hulpmiddelen kunnen waardevol zijn, bodycams bijvoorbeeld. Tijdens het proefproject op de Gentse Feesten bleek het gebruik ervan alvast erg nuttig.”

Een andere vaststelling is dat het aantal fietsdiefstallen even hoog blijft ondanks het aangekondigde fietsactieplan. Van Bossuyt: “In onze stad wordt dagelijks aangifte gedaan van 7 à 8 fietsdiefstallen. Jammer dat Gent nog altijd niet inzet op moderne anti-diefstalmethodes zoals het merken van fietsen met een chip of QR-code. We hinken achterop.”

De informatica-criminaliteit stijgt sterk: van 380 in 2017 naar 500 in 2018. Van Bossuyt: “Ook hier blijkt duidelijk de nood om onze politiemensen goed te ondersteunen en hen de middelen te geven die nodig zijn in een snel veranderende digitale wereld.”

Fractievoorzitter Van Bossuyt besluit: “Ik wil afronden met een positieve noot. Het aantal verkeersongevallen is dit jaar gedaald, zij het slechts lichtjes, en dat is een goede zaak. Tegelijk is het een aanmaning om hier ook de komende jaren verder werk van te maken, door investeringen in fiets- en voetgangersveilige infrastructuur en via nieuwe concepten zoals conflictvrije kruispunten en het ‘vierkant groen’.”